Sonda Cassini na měsíci Titanu objevila stopy plastu

Sonda Cassini poslala na Zemi data, z nichž vyplývá, že se na Saturnově měsíci Titanu nachází propen či propylen. Tyto molekuly skládající se ze tří atomů uhlíku a šesti atomů vodíku jsou přitom základem mnoha plastových materiálů. Podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je to poprvé, co byla součást plastu objevena mimo naši domovskou planetu, napsala BBC.

Sonda Cassini použila k objevu infračervený spektrometr.

„Tato látka nás v každodenním životě obklopuje všude kolem, svinutá do dlouhých řetězců formujících plast zvaný polypropylen,“ řekl k tomu vědec Conor Nixon, který se v rámci NASA věnuje výzkumu planet. Jako příklad uvedl plastové krabičky na potraviny.

Na měsíci Titanu převládají uhlovodíky, zejména metan, který je po dusíku nejvíce zastoupen v tamní atmosféře. Sluneční svit způsobuje chemickou reakci, při které se metan rozkládá, a jeho fragmenty se pak spojují do ještě větších molekul.

Další látkou, kterou si na Zemi spojujeme hlavně s vařením a která se hojně vyskytuje na Titanu, je propan. Významně zastoupen je tam také etan, což je surovina k výrobě dalšího všudypřítomného plastu – polyetylenu.

Nicméně nálezy metanu, propenu, propanu a etanu se krčí ve stínu slovy vědců „kolosálních“ uhlovodíků, které byly objeveny v atmosféře Titanu. Když se účinky ultrafialového záření spojí s bombardováním částic „nakopnutých“ magnetickým polem Saturnu, odborníci v tom spatřují velmi exotickou chemickou polévku.

Plazmový spektrometr sondy Cassini zaznamenal důkazy, že na Titanu jsou uhlovodíky s atomovou hmotností několikatisíckrát vyšší než je atom vodíku.