Cukroví k snídani, na svačinu není chuť a oběd zaplní jídlo plné nenasycených tuků. Ani na návštěvě se ale nesluší odmítat jednohubky, chlebíčky a další cukroví. Bohužel takové chování, tedy přejídání, nepravidelná strava, její nízká nutriční hodnota a málo pohybu patří mezi nejčastější dietní chyby, kterých se o svátcích dopouštíme.

„Pokud budeme jíst pravidelně a kvalitně, vyvarujeme se pojídání nezdravých, ale lehce dostupných pokrmů, abychom zahnali hlad. Tím se vyhneme i večernímu hladu, kdy po celodenním hladovění doslova vybílíme ledničku,“ říká Kateřina Šimková, výživová poradkyně společnosti Zdravé stravování.

Najděte si čas na jídlo a rozplánujte si, v jaký čas jej budete jíst. Udělejte si vždy čas na svačinu, například před a po dopolední a odpolední kávě.

Čas na jídlo

Přemýšlejte nad tím, co jíte. Pokud budete jíst jídlo, které obsahuje bílkoviny, kvalitní sacharidy a zdravé tuky, nebudete hladovět ani v případě, že se snažíte shodit na váze. Pokud si sestavíte nutričně správný jídelníček, vyhnete se nárazovému hladu, který se budete snažit zahnat rychle dostupným, nezdravým jídlem.

Zelenina a ovoce

Nikdy nezapomínejte na zeleninu a ovoce, samozřejmě vždy čerstvé. Nejlépe si je připravte ke každému jídlu dne. Pokud chcete zhubnout, váš redukční jídelníček by měl obsahovat především zeleninu. Čerstvé ovoce a zelenina tělu dodávají vlákninu, vitamíny a minerální látky, které sváteční pokrmy v téměř naprosté většině neobsahují. Člověk by měl denně zkonzumovat 500 gramů ovoce a zeleniny.

Pitný režim

Pitný režim je stále dokola opakované pravidlo, které se ale doopravdy vyplatí dodržovat. Samozřejmě ale ruku v ruce se zdravým jídelníčkem, protože správný pitný režim a přejídání nikoho nespasí. Kolik je ideální množství, které by měl člověk za den vypít? Lze si ho vypočítat.

„Na jeden kilogram hmotnosti je potřeba přibližně 40 mililitrů tekutin,“ říká Kateřina Šimková.

Dostatečný pitný režim můžete poznat i ze své moči. Ta by ideálně měla být světlá, téměř bezbarvá, až světle žlutá.

Pozor na zácpu

„Pokud se nestravujete zdravě, rychlý přechod na zdravou stravu mohou doprovázet potíže se zácpou,“ varuje Kateřina Šimková. Zejména kvůli vysokému obsahu vlákniny ve stravě je v tomto případě důležitý pitný režim, díky kterému tyto potíže snáze a rychleji odezní, voda vlákninu naváže a ta pak snadněji projde střevy.

Hladovky mohou za kila navíc

Nehladovte. Ačkoliv jsou povánoční hladovky velmi oblíbené především u žen, mohou napáchat hodně škody. Tělo si totiž na snížený příjem energie brzy zvykne a sníží se i bazální metabolismus (energetická potřeba organismu pro základní životní funkce a procesy).

Pokud začnete hladovět, a pak následně přejdete na normální stravu, tělo si začne ukládat tuky pro případ, že bude vystaveno dalšímu hladovění. Tělo se v tomto případě nezbavuje tuku, ale hlavně svalové hmoty. Většinou pak dojde ke zvýšení hmotnosti (tukem), takže ve finále máte více tuku a méně svalů, tedy dojde k notoricky známému jojo efektu.

Nezapomínejte na pohyb

Ačkoliv mnoho lidí o Vánocích věnuje nejvíce času odpočinku, se kterým samozřejmě souvisí sledování pohádek z gauče a občasné návštěvy, je potřeba tělo, zatížené nezdravým jídlem, trochu rozhýbat.

I mezi svátky si proto vyhraďte dny, kdy se zvednete od pohádek a uděláte si se svou rodinou příjemnou procházku.

„Pohyb je v tomto období, kdy většina lidí lenoší, moc důležitý. Vhodné jsou například kratší pravidelné procházky, příjemnou aktivitou může také být zajímavý pěší výlet,“ říká Nikol Hložková, nutriční terapeutka dietního programu It´s my life!