Hlavní obsah

Při sbírání veteránů lze přijít o desítky miliónů poměrně snadno

Novinky, vpl

Korejec Kim Ďžwan-min (41) měl jedinečné předpoklady, aby mu všechno klapalo: věděl naprosto přesně, co chce a jak toho dosáhnout, mohl se opřít o zdatné spolupracovníky a svou produkci měl de facto vyprodanou, pokud ne na roky, tak na měsíce. Byl si jist sám sebou – a to nemálo.

Foto: Profimedia.cz

Sbírání veteránů je nákladné hobby, u kterého musíte být obezřetní.

Článek

Když u brány jeho luxusní vily na předměstí Soulu, komplexu s vlastním golfovým hřištěm a soustavou umělých jezírek, zazvonili jihokorejští policisté, zkameněl v nevěřícném šoku.

Přitom jeho skvosty zdobily obří garáže šanghajského obchodníka, který zbohatl na vývozu hraček, parkoviště na zahradě jihokorejského počítačového mága či autopark vysoce postaveného singapurského státního úředníka. V posledním kousku se ulicemi Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech proháněl obchodník s ropou. Porschem 911 z roku 1964 se náležitě pyšnil. Mělo jen „drobnou „ pihu na kráse. Z roku 1964 ve skutečnosti pocházel jen štítek s výrobním štítkem - jinak nic.

„Za zachovalý exemplář Porsche 911, ročník 1964, kterých se ve zkušební sérii vyrobilo 232 kusů, si prodávající může říci až 250 tisíc dolarů (6,5 mil. korun)“, vysvětluje Erik Kouwenhoven, odborník na značku Porsche. Model 1965 se prodává za 70 tisíc eur (1,8 mil. korun). Rozdíly laik nepostřehne, takže jihokorejský šíbr tudíž jen „vykuchal“ ročník 1965.

Napálení se stydí nebo peníze už odepsali

Trik, který Kim, jenž prožil mládí v USA a v Bostonu vystudoval prestižní Massachusettský technologický institut, předvedl s „poršákem“, přitom patřil mezi nejprostší. Odborníci, které si jihokorejští vyšetřovatelé přizvali, odhalili v Kimově dílně mnohem důmyslnější podvody. Pro jednoho Bentleye si obstaral 90 let staré železniční kolejnice z Indie. Nechal je roztavit a pak posloužily jako podvozek. Dokonce ani metalurgické testy nic neodhalily, „levota“ vyšla najevo až po zevrubných analýzách svarů.

Vyšetřovatelé hovoří podle prvních odhadů o škodách za desítky miliónů dolarů. Nemají však iluzi, že odkryjí celou šíři Kimova falšování. „Řada obětí mlčí, protože se stydí. Jiní investici odepíší, aniž by se ztrátou vůbec zabývali,“ svěřil se jeden z policistů singapurskému deníku The Strait Times.

Okrádal přítele

V Evropě přitáhl pozornost případ Němce Helgeho Achenbacha (64), oficiálně „uměleckého konzultanta“. Zprostředkovával koupě autoveteránů pro svého přítele Bertholda Albrechta, dědice supermarketů Aldi. Jako první kousek mu dohodil černý Mercedes 180 K, první kabriolet v historii, osm válců a 120 PS, údajně služební vůz závodní legendy Rudolfa Carraccioly. Albrecht za něho vysázel na stůl milión eur (27,3 mil. korun). Pak následovalo dalších osm vozů, mezi nimi Mercedes 680S Roadstar z roku 1928 a Ferrari, ročník 1955, za celkem 72,7 miliónu eur (skoro dvě miliardy korun).

Podle soudu falšováním dokumentů a spoluprací s gangem padělatelů připravil Achenbach svého klienta nejméně o 19,5 miliónu eur (532 mil. korun). Před Zemským soudem v Düsseldorfu byl odsouzen k šesti letům vězení.

Přesto podvody v branži, jež přitahuje sběratele, investory, boháče i hochštaplery, jen kvetou. „V devadesátých letech jsem objevil zfalšované auto jednou za pět let. Teď narazím na pět za rok,“ přiznal v týdeníku Focus Norbert Schroeder ze státní zkušebny TÜV-Rheinland.

Upozorňuje na dva důvody. „Zájemci se při koupi často chovají jako malí kluci. Pohltí je euforie,“ podotýká. A za druhé: neradí se s odborníky. „Když si pořizujete dům, berete si s sebou zpravidla znalce. U aut to neplatí,“ nepochybuje Schroeder. Jinak by po světě nemohlo jezdit nejméně osmdesát „zaručeně pravých“ Mercedesů SKK z třicátých let dvacátého století. Firma jich totiž vyrobila sotva polovinu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám