Hlavní obsah

RECENZE: Müller, Pavlíček a Horáček natočili zdařilé album o internetu

Právo, Jaroslav Špulák

Je k nevíře, že slovenský zpěvák Richard Müller a český kytarista a skladatel Michal Pavlíček spolu nikdy v minulosti nepracovali. Změnilo se to až díky novému albu Sociální síť, které vyšlo v pátek. Autorem jeho motivu a textů je Michal Horáček, jenž se už v minulosti s Müllerem umělecky několikrát spojil.

Foto: Universal Music

Ve studiu, zleva Michal Pavlíček, Richard Müller a Michal Horáček.

Článek

Vznikla kolekce, která spojuje šansonový Müllerův zpěv, rockový skladatelský rukopis Pavlíčka a villonské balady Horáčka. Ve výsledku je příjemná, živá, po profesních stránkách kvalitní a se zajímavým příběhem.

Richard Müller učinil oproti svým minulým výkonům v češtině velký kus práce. Tentokrát není jeho výslovnost směšná, jako například u hitu Srdce jako kníže Rohan. Netlačí totiž tentokrát v tomto ohledu na pilu, je civilní a kde to zaskřípe, s následujícími slovy to Müller napraví.

Zůstává nadto znamenitým zpěvákem i vypravěčem. Tradičně se zručně ohání svou nejsilnější zbraní - příjemnou a charakteristickou barvou hlasu, stejně tak dobře ví, že při zpěvu není třeba velké energie, aby byl výsledek přirozený a uchu milý.

Foto: Universal Music

Richard Müller vtiskl nahrávce charisma.

Pavlíček měl těžkou práci. Musel zhudebnit stavbou osobité villonské balady a udělat z nich písničky tak, aby pasovaly k Müllerovu projevu a netáhly ho do stylových končin, k nimž netíhne.

Zvládl to výborně, a byť není hitmaker takříkajíc na první dobrou, na desce je několik opravdu nádherných písní (Buď jméno boží pochváleno, V Kyselý prdeli, Na odvrácené straně ticha, Na obratníku Bolševika, Poprchává a další). Navíc si udělal prostor pro pár hezkých kytarových vstupů a soundu v podstatě zachoval sobě blízký rockový ráz.

Sociální síť je album, které spojilo tři osobnosti pro sofistikovaný výsledek.

Duchovním otcem alba je nicméně Horáček. Vymyslel koncept sociálních sítí, napsal texty ve formě villonských balad a chopil se jich, jako by tvořil pro několik interpretů. Ten jediný, Richard Müller, se pak převtěloval do různých internetových postav a diskutérů, aby hovořil jejich jazykem.

Proto jsou na desce vulgarismy v písních Proto jsem nešel zvonit klíči a V Kyselý prdeli. Samy o sobě nejsou zveřejnitelné a Horáček by je pravděpodobně jinde nepoužil. V konceptu alba, kdy je Müller interpretuje jako diskutující na internetu, však mají místo a opodstatnění. Další texty jsou rovněž podřízeny interpretaci a pokaždé jsou tradičně zručně napsané. O Horáčkově talentu totiž ani tentokrát netřeba pochybovat.

Sociální síť je album, které spojilo tři osobnosti pro sofistikovaný výsledek. Ukázalo navíc, že bude-li Horáček po skonu Petra Hapky hledat skladatele pro své texty, Pavlíček by mohl být jedním z adeptů.

Müller, Pavlíček, Horáček: Sociální síť
Universal Music, 44:30

Hodnocení: 85 %

Reklama

Výběr článků

Načítám