RECENZE: Monkey Business boj s jednotvárností zvládají

Patnáct let na hudební scéně oslavuje pražská skupina Monkey Business poctivě. Rozhodla se totiž nevydat výběrové album svých nejoblíbenějších písniček, jak se to hojně v takových případech dělává, nýbrž přidat k těm v minulých letech zveřejněným další. Byť lze s trochou nadsázky říct, že je to nošení dříví do lesa, kapela zvolila tu lepší variantu.

Zpěvačka skupiny Monkey Business Tonya Graves

Monkey Business již od svého třetího alba Resistance Is Futile (2003) svádějí boj s jednotvárností. Jejich funk-pop zní totiž od vydání debutu Why Be In When You Could Be Out  (2000) stále tak nějak stejně. Jistě, kapela jej časem posílila, jsou v něm rytmické změny, které nejvíce postřehnou muzikanti a dobří posluchači. Navenek jde ovšem o stále stejnou formulku, které vládnou velmi dobré instrumentální výkony a neodolatelný pěvecký šarm Tonyi Graves a Matěje Rupperta.

Obal nového alba kapely.

Bylo by s podivem, kdyby kapela onu stejnost při svých uměleckých rozpravách neřešila. Již v minulosti tedy vymyslela obranu, která funguje. Rozhodla se zvát si na nahrávání hosty, kteří svým výrazem, rukopisem a na tomto albu v případě Gábora Passera z maďarské kapely Omega (ve skladbě Blue Light Baggie Bingo) i jazykem dodávají obvyklému zvuku Monkey Business jistou změnu. Lhostejno, že pouze chvilkovou, důležité je, aby byla postřehnutelná a zachytitelná.

A tak se na nové kolekci ve dvou skladbách ozve kytara Mika Sterna, v titulní písničce se nečekaně zjeví Marta Kubišová, v tanečně laděné The Golden Age Is Gone Wabi Daněk a v Unhappy Hippie i zpěvačka Mucha, jež svou sprostotou nejenom píseň, ale celou kolekci lehounce osvěží.

S hodnocením desek Monkey Business je to nicméně poměrně složité. Výše uvedená fakta jsou zřejmá, kapela nicméně pokaždé podává tak profesionální a energické výkony, že její tvorba přitahuje pozornost zcela přirozeně. Jinými slovy – možná si toto album nebudete pouštět cíleně, ale jakmile na ně narazíte, nevypnete ho.

Monkey Business: Sex And Sport? Never!
Warner Music, 41:33