V hlavní sekci Fresh Generation, kam mohou tvůrci posílat své první dva celovečerní filmy, udělila porota ve složení jihoafrická režisérka Pia Marais, britský režisér Dom Rotheroe a švédský zvukový designer Jan Alvemark hlavní cenu režisérce z New Yorku Elize Hittmanové.

Porota film Skoro jako láska, ve kterém hrají amatérští herci, vyzdvihla jako “Laskavý film, který vás zcela pohltí “. Dospívající hrdinka v touze rychle vyrůst obětuje sebe sama tomu, aby zapadla.

Zvláštní uznání v sekci Fresh Generation získal stylizovaný německý film Nebudu se přehnaně rozčilovat, celovečerní debut režiséra Maxe Linze. Snímek inspirovaný politickými filmy ze 60. a 70. let hravě experimentuje s formou a humorným způsobem tak prozkoumává mechanismy, kterými se řídí svět současné kultury.

Snímek z německého filmu Nebudu se přehnaně rozčilovat

Snímek z německého filmu Nebudu se přehnaně rozčilovat

V soutěžní sekci Konfrontace hraných a dokumentárních studentských filmů vybrala porota ve složení rakouská střihačka Monika Williová, francouzský filmový kritik a historik Fabien Gaffez a český producent Tomáš Hrubý za vítěze v kategorii hraných filmů snímek Magma polského režiséra Pawła Maślona.

“Magma je film, který ztělesňuje vše, co od filmu čekáme – složitou postavu, ryzí filmové nápady schopné vyjádřit její vnitřní svět, hravé zpochybňování zevnějšků a obrazů, které nám vládnou a mistrovské vyprávění. Magma znamená zrod skutečného filmaře,” zdůvodnila své rozhodnutí porota.

Zvláštní uznání si v této kategorii odváží anglický film Srdce z olova bulharské režisérky Slavy Doytchevy. “Film zkoumá různé momenty strachu, úzkosti a pochyb a díky přirozeným hercům a intuitivní kameře se mu daří tyto momenty a emoce vyjadřovat neuvěřitelně sugestivním a vizuálně působivým způsobem,” doplnila k ocenění porota.

Uspěla i Češka

V kategorii studentských dokumentů zvítězil snímek z nemocnice pro děti s dočasně omezenou pohyblivostí české režisérky Johany Švarcové Ahoj, mám se dobře.

“Jedinečný, originální a podmanivý film, který zachycuje skutečnost a atmosféru dětství v ústavu bez rodičů. Zobrazuje chladné a neosobní prostředí odlidštěného ústavu pro děti v kontrastu s pocitem osamění a smutku malého dítěte,” uvedla porota.

V kategorii studentských dokumentů vyhrál snímek z nemocnice pro děti s dočasně omezenou pohyblivostí české režisérky Johany Švarcové Ahoj, mám se dobře.

V kategorii studentských dokumentů vyhrál snímek z nemocnice pro děti s dočasně omezenou pohyblivostí české režisérky Johany Švarcové Ahoj, mám se dobře.

Zvláštní uznání pak udělili členové dokumentu o barmské uprchlici Až vzlétnu polské režisérky Moniky Pawluczukové. Vítězem sekce Theatre Optique, mezinárodní soutěže studentských experimentálních filmů nebo tvorby nových forem, se stal britský krátký animovaný snímek Zvídavý věk režisérky Lucy Tothové.

Zvláštní uznání si odnáší francouzský snímek Neposkvrnění italského režiséra Ronnyho Trockera. Porota snímek, který kombinuje film s počítačovou animací, ocenila jako jeden z nejoriginálnějších vizuálních experimentů celé sekce.