Hlavní obsah

RECENZE: Hoepkerovy fotografie jsou jako Bezstarostná jízda

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německého fotografa Thomase Hoepkera umělecky zformovala Amerika šedesátých let minulého století. Výstava amerických reálií Heartland, kterou připravila pražská Leica Gallery, vznikla totiž původně jako zakázka německého magazínu Krystall. Jedná se o klasický „road trip“, ovšem viděný německým okem a objektivem.

Foto: katalog výstavy

Thomas Hoepker a jeho Amerika šedesátých let (Ladies in downtown San Francisco, California, 1963 © T. Hoepker/MAGNUM Photos)

Článek

Hoepker, který pracoval pro prestižní agenturu Magnum a stal se i jejím prezidentem, ke vzniku těchto fotografií uvedl: „Tehdy měli fotografové více času, mohli cestovat mnohem déle a mohli také pro veřejnost objevovat krajiny, do kterých by se běžní lidé nikdy nedostali.“

Když vnímáte černobíle archaickou image jeho děl, máte stejný pocit jako hrdinové kultovního snímku Bezstarostná jízda, kteří na motorkách brázdili Ameriku zlatých šedesátých let. Projíždíte s nimi velkými městy plnými reklam, míjíte nekonečnou nevadskou prérii, díváte se lidem do tváří na ulicích v San Francisku.

Co si asi myslí ta stará dáma, která má obličej jako vytesaný ze skály a svírá hvězdnatou vlajku při oslavách Dne nezávislosti? Co jí asi běží hlavou? Vzpomněla si na Kennedyho, Hendrixe nebo Washingtona? Nevíme, ale její příběh si můžeme domýšlet a vlastně i celý vykonstruovat. Na fotografii je nejkrásnější, že nám nabízí vodítka pro naše vlastní virtuální dobrodružství.

Cizinec v Americe

Hoepker díky tomu, že jako cizinec viděl život Ameriky z určitého nadhledu, si může všímat zajímavých detailů. Třeba figurek v obchodě s náboženskými suvenýry v Bronxu. Ježíš stojí bok po boku s indiánským náčelníkem. Americkému umělci by to možná nepřišlo zajímavé. Ne tak evropskému fotografovi. Jako by v obou postavičkách viděl dva duchovní symboly. Křesťanství importované ze starého světa se mísí a neustále přetahuje s náboženským vlivem původních obyvatel.

Fotografie, které vznikly v kvasu šedesátých let minulého století, ukazují Ameriku jako tajemnou a mírně mystickou zemi. Možná je to Hoepkerovým neotřelým viděním, možná i svobodomyslným duchem té doby.

Německý fotograf však pochopil, že právě v tomto jemném spiritu tkví úspěch jeho děl. Lépe řečeno bude tkvět, když se mu ho podaří přenést na plochu fotografického papíru. Z každého snímku, ba co víc, z každého jeho detailu je patrná touha umělce vidět dál než k prvnímu horizontu. Fotograf Thomas Hoepker touží hledět až k nekonečnému obzoru.

Thomas Hoepker: Heartland, Leica Gallery, Praha, do 15. června

Celkové hodnocení 90%

Reklama

Výběr článků

Načítám