Hlavní obsah

Kladenský Racek Daniela Špinara: jiný pohled a zvládnuté charaktery

– Kladno
Právo, Jiří P. Kříž

Kladenský Racek Daniela Špinara: jiný pohled a zvládnuté charaktery V divadle se nemá běsnit jak mezi hokynáři na brněnském Zelném trhu. Bohužel už také v kultuře platí, že se ředitelé vybírají podle příslušnosti k partajním bratrstvům. Pravidla zelinářských krámků v místech, kde má fungovat vědění, vedou k otřesům...

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jan Potměšil v roli nemocného Petra Sorina, Štěpán Benoni jako Konstantin Treplev

Článek

Zářný příklad – Opava. Nakročeno k tomu mají opakovaně v Kladně, kde se dramaturgové i šéfové souboru střídají jak u výrobního pásu. Z „pozůstalosti“ dramaturgyně Ilony Smejkalové hrají Čechovova Racka v režii Daniela Špinara.

Čajka a haиa

Snahu přiblížit se ruskému charakteru vytknul si za cíl jeden z nejtalentovanějších režisérů poléblovské a pomorávkovské éry. Pravdu má v tom, že Češi umí od časů legendárních inscenací Činoherního klubu vystavět ruské karikatury (v Revizorovi, Hráčích, Ženitbě), méně už charaktery; jejich patos, úmrtnost v soubojích…

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Eva Nádaždyová (Máša), Dana Marková (Nina Zazečná), Alena Štréblová (Irina Arkadinová)

Záměr vyslovil Špinar zřetelně s autorkou výpravy Lindou Borárosovou. Za dominantu scény zvolili nápis Čajka v azbuce (чайка). Odstup několika let, která uplynou mezi první a druhou částí hořké komedie, rozláme písmena skoro jako marnou snahu o změnu. Co zbylo na scéně, dá se číst třeba jako „haиa". Barvy, světlo, choreografičnost pohybu na jevišti, vybičování toho všeho až k extravaganci, velká obrazivá metaforičnost celku, to sbližuje Špinara s Morávkem; nebo s jeho generačně bližším souputníkem – Mikuláškem.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jan Potměšil v roli nemocného Petra Sorina, Štěpán Benoni

Výsledkem je výrazná herecká inscenace, která režisérův záměr naplňuje. Alena Štréblová je afektovanou, sebestřednou, avšak noblesní herečkou ve věku, který si dámy nerady připouštějí. Nina Zarečná v pojetí Dany Markové zastupuje přidrzlé, neobratné, naivní, avšak bezelstné mládí. A život ji těžce skřípne.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jan Potměšil v roli Petra Sorina, Alena Štréblová jako Irina Arkadinová, Tomáš Petřík coby Boris Trigorin

S Rackem na festival 

Mášu, jednu z nejtragičtějších Čechovových postav, vystihla se vší v alkoholu utápěnou beznadějí a rezignací Eva Nádaždyová. Naposledy ji tak dobře hrála Kristýna Frejová v Bez zábradlí. Treplev Štěpána Benoniho neumí uspořádat vlastní myšlenky, pohrdá okolím, chybí mu ale vůle k seberealizaci. Dopadá - však víme. Nemocný bratr Arkadinové Sorin. Proč ne na invalidním vozíku?! Další velmi dobrá herecká příležitost pro Jana Potměšila. Jako by mu Čechov psal Petra na tělo…

Nemůže Městské divadlo Kladno reprezentovat v Praze na přehlídce České divadlo inscenace lepší (13. března). Proč o ni tak málo stoji Kladeňáci, ví jen stále chudší ocelové město.

Celkové hodnocení: 80 %

Městské divadlo Kladno - Anton Pavlovič Čechov: Racek

Přeložil Leoš Suchařípa, text upravili Ilona Smejkalová a Daniel Špinar

Režie Daniel Špinar, dramaturgie Ilona Smejkalová, výprava Linda Boráros, hudba Jiří Hájek

Premiéra 6. června, psáno z reprízy 30. listopadu 2010.

13. března 2011 bude Racek uveden na Nové scéně ND Praha.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám