Hlavní obsah

Na silnicích letos v Česku zahynulo nejméně lidí od roku 1947

Právo, Radka Kovářová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letos na českých silnicích do právě minulého úterka zemřelo 667 lidí. To je nejméně od roku 1947, kdy po silnicích jezdilo třicetkrát méně aut než dnes. Vyplývá to z aktuálních policejních statistik. Za celý loňský rok policie zaznamenala 753 mrtvých. Pokračuje tak příznivý trend z posledních let. Proti roku 1994 je počet mrtvých na českých silnicích prakticky poloviční.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Nejčastěji čeští řidiči havarují v pátek. Ve středu jsou zas následky nehod tragičtější, lidé v tento den na silnicích nejvíce umírají. Nejklidnější den je naopak neděle, kdy se lidé vracejí z víkendových cest.

Nejvíce lidí letos umíralo na středočeských a jihomoravských silnicích. V hlavním městě Praze se zase bouralo nejčastěji, tam ale následky nebyly tak tragické.

Také letos zahynuly při nehodách děti. Za prvních jedenáct měsíců roku jich bylo 11, což je o čtyři oběti méně než loni. Děti ale také proti loňsku způsobily o víc než 40 procent víc nehod. Podle mluvčí dopravní policie Veroniky Hodačové nejde o chodce, ale o děti na kole, které letos zavinily 290 nehod, o 89 víc než loni.

„Jedním z faktorů je rozvoj cyklistiky obecně. Do určitě míry jde ale i o to, že rodiče často zanedbávají ochranné pomůcky, jako jsou helmy. Mezi případy, kdy je viníkem dítě, počítáme třeba i jeho pád z kola,“ vysvětlila Hodačová.

Častěji ujíždějí od nehod

V jedné statistice jsou Češi nepoučitelní. Loni ujeli od víc než deseti tisíc nehod. Letos je toto číslo ještě o víc než stovku případů vyšší, což představuje víc než 17 procent ze všech nehod.

„Případů, kdy viník ujede od vážné nehody, je mnohem méně. Většinou jde o tzv. plechařinu, kdy například na parkovišti někdo poškodí jinému blatník a zmizí,“ podotkla Hodačová.

Od smrtelných nehod letos uteklo jen pět řidičů

Největší riziko úmrtí číhá na řidiče na silnicích I. třídy, kde letos zahynula víc než třetina všech obětí dopravních havárií. Dálnice jsou z tohoto pohledu poměrně bezpečné.

Většina řidičů, kteří letos havarovali, se dostatečně nevěnovala řízení. Další nejčastější příčinou havárií je pak nesprávné otáčení či couvání vozidla a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Prakticky každá pátá oběť zahynula kvůli nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, každá sedmá kvůli vjetí do protisměru.

Opatření policie, která zavedla při každé kontrole měření alkoholu v dechu řidiče, pak zřejmě stojí za zlepšením údajů o počtu usmrcených při nehodách zaviněných pod vlivem alkoholu. Je jich o třetinu méně než loni.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám