Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Divím se, že je neadoptovali - Martin Koller

Novinky, Martin Koller

Situace kolem islamistického teroristického útoku by mohla připomínat komedii, kdyby se nejednalo o tragédii. I zde je vidět značná relativita, mnohdy až nepochopitelnost evropské i světové politiky.

Martin Koller

Článek

I když určitě „schytám“ smršť nepřátelských diskusních příspěvků, musím souhlasit s názorem pana Halíka na produkci satirického časopisu. Některé z těch „vtipů“ jsou opravdu dost ubohé. Kdysi jsem v jednom komentáři psal o sprostotě – a toto slovo se na řadu produktů Charlie Hebdo přesně hodí. A rostoucí úroveň sprostoty je rovněž dokladem úrovně evropské společnosti. Není té sprostoty ve společnosti a v médiích už trochu moc? Místy to vypadá, že někteří Evropané si pletou svobodu a sprostotu. Přitom ani kreslený humor nemusí být sprostý a urážlivý.

Po pravdě řečeno se divím, že ideologicky poblbaní islamisté redaktory spíše neadoptovali. Jejich úroveň mi připadá zhruba na stejné úrovni přisprostlého primitivismu a agresivní nesnášenlivosti. Vzhledem k nepřátelství islamistů ke křesťanství i jiným náboženstvím mohli být teroristé produkcí satiriků doslova potěšeni. Oni si totiž dělali dost ubohou legraci i z jiných náboženství než z islámu.

Těžko si představuji, kdo si takový časopis kupuje. Svou úrovní mi připomíná myšlení a tvorbu omezených politruků popisovaných v knize Černí baroni. Redaktoři měli štěstí, že je někdo už dávno neprohnal po soudech, případně že nedostali výprask od nějakého naštvaného křesťana, ať už katolíka, protestanta, či pravoslavného, nebo judaisty.

Vzhledem k nesnášenlivé agresivitě části muslimské populace se dala vražedná reakce předpokládat. A zde evidentně selhal kdekdo.

Momentálně pobíhají po městech bezúčelně tisíce vojáků a policistů v plné zbroji a evropští politici řeší letitý problém s „křížkem po funuse“.

O to zajímavější je následná nadšená podpora investorů a stejných politiků, kteří takovou tiskovinu umožňují dále vydávat jako doklad svobody slova. Jsem jednoznačným příznivcem svobody slova, cenzuru jsem poznal na vlastní kůži. Ale znamená to rovněž svobodu sprostoty a urážek?

Demokracie není pro všechny a svoboda a práva jednoho končí u svobody či práv druhého. Problémy řeší, případně by měl řešit zákon založený na spravedlnosti. To je základ civilizace. V opačném případě by se lidstvo dostalo pod úroveň kdejaké organizované tlupy opic. Civilizovanější část muslimské komunity se do budoucna uraženě stáhne do sebe a více uzavře okolnímu světu. A pro ty agresivnější bude další vydávání Charlie Hebdo vyložená provokace a důvod k útokům.

Rozhodně nejsem příznivcem islamizace Evropy a vytváření dvou paralelních společností jako jejího výsledku, stejně jako nenávistného tažení závistivých islamistů proti evropské civilizaci a teroristických útoků.

Martin Koller

Diplomat a podplukovník v záloze. Vystudoval Vysokou vojenskou velitelsko-technickou školu v Martině a také Filosofickou fakultu University Karlovy. V armádě působil jako výzbrojní náčelník a také technický analytik.

V roce 1993 odešel do civilu a pracoval jako obchodní rada a charge d’affair na misi v Kuvajtu a Iráku. Později působil jako analytik na ministerstvu obrany.

Je autorem několika publikací s armádní tematikou, podílel se na založení prezentační akce české armády Bahna.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám