Právě vstup do praktického života je jedním z nejrizikovějších období života těchto mladých lidí, kteří na jedné straně nemají srovnatelné podmínky k osamostatnění v porovnání se svými vrstevníky a na straně druhé ani představu, co samostatný život obnáší. Partnerství s firmami, které si tento aspekt uvědomují a chtějí přispět ke změně, umožňuje nadaci realizovat řadu projektů.

Poskytují pomocnou ruku

Projekty individuálně pracují s dětmi různých věkových skupin, podporují je ve vzdělání, získaní prvních pracovních zkušeností a připravují je na samostatný život i následné zajištění trvalého zaměstnaní.

„Věříme, že projekty, které realizujeme v oblasti podpory vzdělávání a přípravy na samostatný život, mají hluboký smysl, protože máme možnost vidět výsledky. Tím, že se zapojenými mladými lidmi pracujeme dlouhodobě, již v době, kdy jsou na základních školách, dáváme jim důležitou pomocnou ruku pro zvýšení jejich šancí na trhu práce a v konečném důsledku i v procesu osamostatnění,“ říká ředitelka nadace Terezie Sverdlinová.

Rozbít šablony při výběru povolání

Jedním z těchto projektů je Rozjedu to!, partnerská spolupráce s firmou Škoda Auto, který je zaměřen na děti z dětských domovů ve věku 11 až 15 let. Projekt je nastaven tak, aby dopřál zapojeným dětem během školního roku individuální přístup v rámci stanoveného osobního plánu. Plán obsahuje například doučování, spolupráci s mentorem či psychologem a samozřejmě vychovatelem.

Mimo individuální práce na půdě dětského domova projekt zahrnuje i návštěvy reálných pracovišť, kde se děti seznamují s konkrétními pracovními profesemi a získávají představu o jejich fungování. Tím se projekt snaží rozbít  šablonovitost při výběru profese, která je v dětských domovech standardní.

Seznamovali se bezpečně

Při jedné z nedávných návštěv měly děti z dětských domovů možnost nahlédnout i do zákulisí médií v podobě exkurze ve firmě Seznam. O tom, že akce děti bavila, nebylo pochyb. „Mediální dům je prostředí, které zaujme chlapce i dívky. Dětem byly představeny mnohé profese, nahlédly na pracoviště, kam by se běžně nepodívaly, a součástí dne bylo i promítání dokumentu Seznam se bezpečně, který nabádá k ostražitosti při práci s internetem. Obecně lze říct, že exkurze jsou hodnoceny kladně nejen dětmi, ale i pracovníky domovů,” říká Terezie Sverdlinová.

První pracovní zkušenosti

Dalším příkladem cílevědomé práce se znevýhodněnými mladými lidmi je firma Accenture. Ta v rámci celosvětové iniciativy Skills to Succed realizuje od roku 2011 projekt Accenture Academy, za který v roce 2013 získala ocenění European CSR Award. Cílovou skupinou tohoto projektu je mládež od 15 let až do odchodu z dětského domova.

Projekt zajišťuje podporu při posilování individuálních předpokladů ke studiu a práci a rovněž nabízí mladým lidem možnost získat první pracovní zkušenost na vybraných pracovních pozicích formou brigád nebo trvalého zaměstnání. Reakce dospívajících lidí, kteří nabídek brigád využili, svědčí o tom, že projekty dětem pomáhají.
„Nakopli jste mě ve správný čas správným směrem. Jste moje šance posunout se o kousek dál. Teď je to na mně,” sdělil své dojmy sedmnáctiletý Lukáš.