Poplatek za volání do mobilní sítě by se měl v polovině roku na základě rozhodnutí rady ČTÚ snížit na 27 haléřů. Na začátku roku klesl z 55 na nynějších 41 haléřů. Poplatky jsou součástí ceny za mobilní volání pro koncové zákazníky. Operátoři tvrdí, že jejich výše už klesla pod náklady, které s přenosem hovorů mezi sítěmi mají.

Úřad rovněž dokončil analýzu trhu volání do mobilních sítí, ve které konstatuje, že na tuzemském mobilním trhu není plná konkurence a operátoři jednají ve shodě. V současnosti do analýzy musí zapracovat vývoj z posledních měsíců, kdy začali vznikat virtuální mobilní operátoři a firmy výrazně snížily paušály za neomezené volání.

ČTÚ se více zaměří na ochranu spotřebitele

"Poslední vývoj na trhu v analýze zohledníme, nepočítáme ale s tím, že by z ní vypadla opatření na podporu konkurence, například povinnost velkoobchodní nabídky, která umožňuje vznik virtuálních operátorů," uvedl Novák.

ČTÚ by se měl podle nového předsedy více zaměřit na ochranu spotřebitele. Chce zvýšit transparentnost smluv s operátory a upozorňovat zákazníky na jejich možná úskalí. "Chci úřad více otevřít veřejnosti. Jedním z malých, ale viditelných kroků bude například zřízení našeho účtu na Twitteru," dodal. Zároveň se podle svých slov bude snažit v souladu se zákonem o tzv. předvídatelnou regulaci vzhledem k trhu.

Do konce června ČTÚ navrhne vládě revokaci usnesení o převodu agendy související s řešením sporů o vyúčtování telekomunikačních služeb z úřadu na obecné soudy. Zatímco soudy stále agendu nepřevzaly a čekají na novelu, která leží v parlamentu, úřad již na základě usnesení propustil polovinu ze stovky pracovníků, kteří měli spory na starosti. Zbytek by měl odejít na konci roku. Na úřadě v současnosti leží kolem 330 000 sporů a podle Nováka hrozí, že kvůli jejich neřešení budou operátoři žádat o náhradu škody.