Ostrý pohled z letadla, který pokrývá 82 710 km2 České republiky a jejího nejbližšího pohraničí, zabírá po zpracování 2,1 terabajtu obrazových dat. Novou mapu nafotila společnost TopGis, přičemž finální část jejího zpracování, kam patří i takzvané pyramidování nebo dlaždičkování, provedl tým Mapy.cz,“ uvedl Martin Fuks, manažer týmu Mapy.cz.

Ten zároveň připomněl, že původní mapová vrstva pocházela z let 2010 až 2012. Nová vrstva skládající se z přesně 96 374 leteckých snímků je na první pohled výrazně kvalitnější než ta předchozí.

Vlevo staré letecké snímky z let 2010 až 2012, vpravo nová mapa pořízená z fotografií z let 2014 až 2015.

Vlevo staré letecké snímky z let 2010 až 2012, vpravo nová mapa pořízená z fotografií z let 2014 až 2015.

FOTO: Seznam.cz

Pořizování leteckých snímků přitom není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. „Nejprve se připravuje plán letu. Určí se, jak vysoko letadla poletí, jak daleko od sebe budou letové řady, s jakou hustotou se pořídí snímky a území se rozdělí na bloky,“ popsal proces vzniku letecké mapy Petr Hofman, GIS specialista Mapy.cz.

„Poté se jednoduše počká na příhodné počasí, což může trvat i několik týdnů. Letecké snímkování totiž vyžaduje nebe bez mraků. Jakmile letadla vyletí, křižují nad konkrétním blokem a v pravidelných rozestupech pořizují snímky. Přičemž pro každý snímek zaznamenávají polohu a naklonění kamery, ze které se vypočítá poloha snímku na zemi. Po nafocení se provede zpřesnění naměřené polohy pomocí diferenční GPS a také aerotriangulace neboli další zpřesnění polohy snímků prostřednictvím vlícovacích a spojovacích bodů. V prvním případě se jedná o body na zemi se známou polohou, v tom druhém o shodné body na překrývajících se snímcích,“ doplnil Hofman.

Pokřivení, nařezání a sešití

Následně je nutné provést tzv. ortorektifikaci. „Jednoduše řečeno, pokud vysoký kopec vyfotíme zešikma, tak se jeho vrchol na fotce nachází jinde, než by měl být. Proto se pomocí digitálního modelu terénu celá fotka pokřiví tak, aby byla poloha přesná nehledě na nadmořskou výšku,“ vysvětlil Hofman.

Takto připravené fotografie je nutné následně poskládat dohromady v jeden celek. „Následuje tedy mozaikování. Fotky jsou nařezány v místech, kde je řez nejméně znát, a upraví se barevně tak, aby byly spoje co nejméně patrné. Načež přichází sešití neboli spojení snímků do jedné velké plochy, která je pak pro snadnější manipulaci opět nařezána na menší pláty. V tento okamžik přecházejí snímky do rukou specialistů Mapy.cz pro další zpracování,“ konstatoval Fuks.

„Protože k zobrazení celého světa na Mapy.cz používáme jiný souřadný systém než při leteckém snímkování, transformovali jsme ortofoto z Křovákova do Mercatorova zobrazení. A aby lidé nestahovali zbytečně velká data, provedli jsme takzvané pyramidování. Nejde o nic jiného než snížení rozlišení obrazu, které se zobrazí při oddálení mapy. A konečně, aby lidé nestahovali data z nechtěných oblastí, nařezali jsme ortofoto na malé dlaždičky,“ popsal závěr procesu Hofman.

Prohlédnout si detailní letecké snímky i vyzkoušet nejpodrobnější turistické mapy celé České republiky můžete na serveru Mapy.cz.