Na začátku letošního února totiž začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která zákazníkům umožňuje bránit se ve sporech s obchodníky mimosoudní cestou. S tím by jim v roli mediátora měla bezplatně pomáhat především Česká obchodní inspekce (ČOI), která kvůli tomu přijme 18 právníků.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a drahý.

Vymahatelnost spotřebitelských práv je v Česku v praxi obtížná, upozornilo ministerstvo průmyslu a obchodu, které novelu připravilo. Nový způsob vyjednávání má podle něj lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

„Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Nejdříve to zákazník musí zkusit sám

Podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha lze předpokládat, že této možnosti budou využívat zejména spotřebitelé, kteří nejsou spokojeni se způsobem vyřízení reklamace nebo s jejím zamítnutím ze strany prodávajícího či poskytovatele služeb.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Předtím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, musí se nejprve pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem. Teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na inspekci.

Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je k dispozici na webových stránkách ČOI. Přílohou návrhu musí být doklad o tom, že se spotřebiteli nepodařilo spor vyřešit s obchodníkem přímo.

Podnikatelé musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat

„Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před ČOI,“ přiblížil Mládek, jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat.

Nedojde-li k dohodě, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.

Návrh na zahájení mimosoudního řízení může spotřebitel podat nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy uplatnil své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé.
Pokud z návrhu bude jasné, koho se spor týká, a podrobně v něm bude vylíčena podstata sporu, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až miliónovou pokutu.

„Podnikatelé mimoto musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy,“ upozornil Miloš Borovička z dTestu.

Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní. „Bude-li za strany ČOI tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se svým nárokem na soud,“ dodal Borovička.