„Na projektu nákladního metra už pracuje konsorcium Cargo Sous Terrain (Nákladní doprava pod zemí) – náklady na první část se odhadují na 3,5 miliardy franků (85,4 mld. Kč) a provozovatelé by se měli dočkat zisku v roce 2034,“ napsal list Süddeutsche Zeitung (SZ).

Na trojkolejné trati v hloubce kolem 50 metrů by měly 24 hodin denně svištět elektrovlaky. „Projekt je ekonomicky, právně i technicky uskutečnitelný,“ ujistil Peter Sutterlütti, šéf iniciativy a bývalý zástupce ředitele Švýcarské pošty, s tím, že většinu prostředků – 2,5 miliardy franků – spolyká vlastní 67 km dlouhý tunel mezi Härkingenem u Oltenu a Curychem.

Vizi, která nemá na světě obdoby, podporují kromě telekomunikačního gigantu Swisscom a švýcarských železnic SBB i supermarkety a internetové obchody. „Je to de facto nutnost, protože dlouhodobě přetížená silniční síť a v Evropě nejhustší železniční síť by asi neustála očekávaný nárůst přepravy zboží v nejbližších 15 letech, a to i díky stále oblíbenějšímu nakupování na internetu,“ připomíná SZ.