Hlavní obsah

Eurokomisařka: VW by měl odškodnit evropské zákazníky za emisní skandál

Evropská komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elžbieta Bieńkowská vyzvala německý koncern Volkswagen, aby poskytl zákazníkům v Evropě za skandál kolem měření emisí podobné odškodnění jako zákazníkům v USA. Vyplývá to z dopisu, který byl adresován generálnímu řediteli Volkswagenu Matthiasi Müllerovi a o kterém ve středu informuje agentura Reuters.

Foto: Paul Sancya, ČTK/AP

Šéf Volkswagenu Matthias Müller na autosalónu v Detroitu.

Článek

Eurokomisařka v dopise také požádala Müllera o podrobné informace o autech, kterých se skandál týká.

Volkswagen v USA nabídl majitelům dotčených vozů kompenzaci v hodnotě 1000 dolarů (25 000 Kč), aby získal zpět jejich důvěru. Müller navíc tento měsíc nevyloučil, že Volkswagen odkoupí některé automobily, jichž se v USA problém týká.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Americké ministerstvo spravedlnosti tento měsíc podalo na Volkswagen civilní žalobu kvůli tomu, že do téměř 600 000 naftových vozů v USA instaloval zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Do servisů má jít v EU 8,5 miliónu aut

Volkswagen již dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s emisními testy instaloval do zhruba 11 miliónů naftových aut po celém světě. Skandál se týká i 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto, která plánuje začít vozy svolávat do servisů na jaře.

V EU Volkswagen v důsledku této kauzy celkem svolá k úpravě zhruba 8,5 miliónu aut. Bieńkowská v dopise požaduje přesné počty dotčených aut v jednotlivých členských zemích a technické podrobnosti o „nápravných opatřeních". Eurokomisařka se ve čtvrtek s Müllerem setká v Bruselu.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

V Česku a dalších zemích visegrádské čtyřky (V4) budou servisní prohlídky vozů s dieselovými motory koncernu VW velmi pravděpodobně nepovinné. Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů, řekl minulý týden po jednání s ministry dopravy členských států V4 ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám