„Loni jsme krajům na tyto účely poskytli 4,4 miliardy Kč. Jsem rád, že ušetřenými finančními prostředky jim můžeme opět pomoci. Chtěl bych, aby se i na těchto silnicích zvýšil komfort řidičů a aby se žádná z nich už nedala nazývat tankodromem,“ prohlásil na tiskové konferenci Ťok.

Ministerstvo dopravy s penězi pro kraje původně počítalo už v návrhu letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ministr financí Andrej Babiš (ANO) to ovšem zamítl. Přesto se kraje peněz dočkají.

Nejvíce dostane Středočeský kraj

„Ministerstvo dopravy úspěšně čerpalo peníze z fondů EU, takže ve státním rozpočtu potřebné peníze pro kraje ušetřilo,“ sdělil v tomto týdnu Babiš.

Jak Ťok nyní upřesnil, zmíněné tři miliardy nebudou mezi kraje rozděleny rovnoměrně. Nejvíce (531,1 miliónu Kč) dostane Středočeský a naopak nejméně (108,6 miliónu) Zlínský kraj.

Na otázku Práva, proč takové rozdíly, ministr dopravy odpověděl: „Částky budou rozděleny podle počtu silnic druhé a třetí třídy v jednotlivých krajích. Nejvíce je jich právě ve středních Čechách a nejméně na Zlínsku.“

Loni kraje vyčerpaly celou 4,4miliardovou dotaci a Ťok předpokládá, že i na letošek mají připraveno dostatek projektů. Využít peníze budou moci nejen na silnice, ale i opravy mostů. „Žádné nové komunikace ale za to stavět nesmějí. Skutečně jde jen o vylepšení stavu současných silnic,“ upozornil Ťok.

Že se kraje dočkají od státu peněz i letos, oceňuje předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD). Jak konstatoval, je to dobrá zpráva, protože stav silnic nižších tříd si to zaslouží.

V Česku se v roce 2015 stavělo, modernizovalo nebo opravovalo celkem 117 kilometrů dálnic a silnic první třídy. „Letos chceme modernizovat, opravovat či stavět rekordních 200 kilometrů komunikací. K dispozici na to bude z rozpočtu SFDI a dalších českých a evropských zdrojů celkem 65,7 miliardy korun,“ informoval ministr dopravy.

Opravy se musí lépe koordinovat

Dotace na opravy však mají i stinnou stránku v nebývalém množství uzavírek, které komplikují řidičům život.

Například u Brna se loni v létě opravovaly první čtyři kilometry dálnice D 2 až po výjezd ke zdejším obchodním centrům a současně i most na silnici první třídy. Doprava kolabovala a při odjezdu od nákupních center museli řidiči v nekonečných kolonách nezřídka trávit celé hodiny.

„Budeme se snažit, aby k něčemu podobnému už nedocházelo. S Haškem jsem se proto dohodl, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude s kraji jednotlivé opravy lépe koordinovat, aby se zabránilo jejich souběhu,“ ujišťuje Ťok.

Jak z jednání ministra dopravy s Haškem vyplynulo, přehled oprav v jednotlivých krajích si ŘSD a krajské správy silnic předají do konce února.