Firmu Pěkný-Unimex prý sice překvapilo, že NS nevyslyšel její argumenty, ale verdikt podle ní neznamená žádnou změnu. Obaly Kucharku jsou už delší dobu jiné. Podle Podravky však nelze vyloučit další právní dohru.

Jako žalobce ve sporu figurovala skupina Podravka se svou českou dceřinou firmou Podravka-Lagris z Dolní Lhoty na Zlínsku. Podle žaloby se firma Pěkný-Unimex dopustila nekalé soutěže a porušila práva k ochranné známce. Městský i Vrchní soud v Praze dospěly k závěru, že provedení obalů je skutečně zaměnitelné a že postup firmy Pěkný-Unimex naplnil znaky nekalé soutěže. Rozsudek tehdy znamenal stažení výrobku ve sporném obalu z trhu. [celá zpráva]

„Soud uznal, že Kucharek napodobováním našich obalů zneužívá výdaje na vývoj obalů a na reklamu, které v České republice vynakládáme. Vývoj obalů a reklama nás stojí nemalé finanční prostředky, proto musíme svá nehmotná práva důsledně chránit," uvedl v úterý ředitel společnosti Podravka-Lagris Dalibor Kezele.

Podravce změna obalu konkurenta nestačí

Následné dovolání odmítl NS jen se stručným odůvodněním. Rozhodl loni v říjnu bez veřejného jednání, tento týden usnesení publikoval. Justice prý postupovala správně, když posuzovala celkový vzhled obalů Kucharku v porovnání s ochrannými známkami Podravky.

Podle vyjádření poskytnutého brand manažerkou firmy Pěkný-Unimex Hanou Olšerovou se celé soudní řízení týká obalů, které jsou už překonané a pro marketingovou „zastaralost" je firma nepoužívá. Oba konkurenční výrobky jsou na českém trhu vedle sebe minimálně od roku 2007 a společnost Pěkný-Unimex podle Olšerové nezaznamenala jediný případ jejich záměny. Obaly obou výrobků jsou natolik odlišné, že podle ní k záměně ani dojít nemůže.

Podle Podravky však výrobce Kucharku provedl jen drobnou úpravu obalu. „Budeme proto nuceni dělat další právní kroky k ochraně naší značky a požadovat zadostiučinění a odškodnění," uvedl Kezele.

Skupina Podravka s centrálou v chorvatské Koprivnici má pobočky v 17 zemích v Evropě, Austrálii a Americe. Univerzální kořenící směs Podravka si na českém trhu udržuje vedoucí postavení. V roce 2015 dosahoval podle výrobce její tržní podíl 36 procent podle výše tržeb. Taktéž značka Kucharek působí i na zahraničních trzích, mnohde je podle údajů výrobce dominantní.