Hlavní obsah

Stavbu obchvatu si České Budějovice komplikují samy

Právo, Vladimír Vácha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České Budějovice zřejmě čekají další potíže při stavbě silničního obchvatu, který je součástí dálnice D3 a jejího pokračovaní rychlostní komunikací R3 směrem na Rakousko. Paradoxem je, že město si komplikace způsobilo samo prostřednictvím Teplárny České Budějovice, jejímž je majoritním vlastníkem.

Foto: archiv ŘSD

Bez dokončené likvidace popílkoviště (na snímku zelená plocha vlevo dole) zůstane zatím Srubecký dálniční přivaděč včetně tunelu směrem na Dobrou Vodu jen zdařilou vizualizací.

Článek

Teplárna se totiž nyní potýká s likvidací odkaliště, kde v minulosti končil teplárenský popílek. Odkaliště se změní na lesopark a jeho částí má vést Srubecký dálniční přivaděč. Způsob rekultivace schválilo už v roce 2006 ministerstvo životního prostředí (MŽP) a stavební úřad vydal příslušné stavební povolení. Teplárna o dva roky později vybrala ve veřejné soutěži dodavatele stavby firmu REKKA, která měla dílo dokončit v roce 2016.

Po komunálních volbách v roce 2010, kdy vedení města převzala koalice Občané pro Budějovice, ČSSD a TOP 09, se změnilo i vedení teplárny. To dosavadní postup likvidace popílkoviště zastavilo a zvolilo jiný.

Rozhodlo se investovat 380 miliónů korun do odsíření a popílek míchat s energosádrovcem na granulát. Ten měl nahradit zeminu, kterou se začalo odkaliště zavážet. Vedení města současně podalo žalobu na své předchůdce za údajný špatný způsob rekultivace, čímž měli teplárně způsobit škodu. Nyní krajský soud, jak Právo zjistilo, žalobu zamítl a konstatoval, že předchozí vedení nepochybilo.

Teplárně se ale nepodařilo získat pro nový postup rekultivace souhlas ministerstva životního prostředí a tedy ani stavební povolení. Ministerstvo uvedlo, že rekultivace formou popílku či jeho modifikací, tedy granulátem, není přípustná, a musí se navézt zemina.

Příprava stavby v nedohlednu

Primátor Jiří Svoboda (ANO) společně s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) slibují obyvatelům Budějovic zahájení stavby obchvatu města už v roce 2017, ovšem příprava potřebného území je zatím v nedohlednu. Popílkoviště v místě přivaděče totiž stále existuje. Je jasné, že se bude rekultivovat, nikdo ale neví jak. Teplárna chce prostor zavážet granulátem, povolení na to ale nemá.

Náměstek primátora František Konečný (ANO), který s ředitelstvím silnic a dálnic i s ministrem dopravy jedná, v rozhovoru s Právem připustil, že u Srubeckého přivaděče problémy mohou vzniknout. „Výjezd z dálnice projektanti ještě řeší. Je ale pravda, že částečně do popílkoviště zasahuje. Čekáme na definitivní upřesnění trasy, a pokud opravdu přes popílkoviště povede, bude se muset tato část urychleně zrekultivovat,“ uvedl Konečný.

Situaci může vyřešit jen teplárna. Musí rozhodnout, zda rekultivaci popílkoviště vyřeší podle původního plánu, tedy že ho zaveze zeminou, nebo se bude snažit tlačit na ministerstvo životního prostředí, aby povolilo zavést ho granulátem. V Teplárně má majoritu město, které může ovlivnit složení jejího vedení, a tudíž i rozhodnutí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám