"Ano, generální ředitel dostal úkol opci na nákup nevyužít,“ řekl deníku E15 předseda rady Zdeněk Žemlička. Rada podle něj nechce připustit další zadlužování drah, chybí jí kvalitní podnikatelský plán podložený poptávkou a nejasnosti jsou prý i okolo lokomotiv, které by měly vlaky tahat.

Dráhy mají od července nové vedení, které chce k obnově vlaků přistupovat jiným způsobem. "V modernizaci musíme pokračovat. Ale bude to pomaleji a více se zaměříme na levnější modernizaci vozidel namísto nákupu luxusních a drahých nových vlaků,“ řekl E15 generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

Osm souprav Railjet chtěly dráhy nasadit na trať z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Doplnit měly prvních sedm Railjetů, které dopravce u Siemensu objednal loni za zhruba 2,5 miliardy korun a které mají od konce roku 2014 jezdit z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizuje tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadí mu, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, do kterého se chtěl sám přihlásit a nabídnout vlastní vozidla, která měla být údajně s Railjety od Siemensu srovnatelná a lacinější.

Soupravy Railjet jsou sedmivozové jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h.