Šance na to, že by se chátrání silniční sítě alespoň zastavilo, není ani letos. Na opravy dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy je totiž plánováno 4,867 miliardy korun, což vystačí pouze na vyspravení větších děr. Na zimní údržbu přitom silničáři vynaložili 2,458 miliardy korun, o 188 miliónů více než za loňské zimní období.

"Uvědomujeme si, že opravy komunikací by potřebovaly mnohem větší částky. Dostali jsme se ale do vleku sedmiletého období čerpání peněz z fondu EU Doprava, kdy vše, co stavíme, je kofinancované. Výrazně větší peníze na údržbu by tedy musely jít cestou navýšení zdrojů našeho ministerstva ve státním rozpočtu, ale děje se pravý opak," posteskl si v minulém týdnu na Žofínském fóru, věnovaném problémům dopravní infrastruktury, ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Největší útlum v novodobé historii

Zatímco dříve stát přispíval také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to pouze záležitostí krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je tak v havarijním stavu více než polovina ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd a přes 1700 z 12 000 mostů, které na nich stojí.

Že je situace neúnosná, shodovali se odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun ročně. Postupně byl ovšem utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic. A teď byla kvůli vládním škrtům omezena i tato výstavba, takže do užívání bude letos předáno jen 25 kilometrů nových dálničních úseků.

"Škrty mají velmi závažné důsledky. Došlo k největšímu útlumu v budování dopravní infrastruktury v historii a podobné je to s opravami. V kvalitě silnic přitom České republice patří v EU podle některých statistik až 22. místo," upozorňuje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Na dramatickém zhoršování stavu vozovek i mostů se léta podepisovaly i špatné projekty a nekvalitní materiály, které stavbaři používali. Příkladem je nynější spor ŘSD se společností Eurovia, kdo může za zvlnění vozovky na části dálnice D 47 v okolí Ostravy.

Stav vozovek má vliv na nehodovost

Neutěšený stav silnic má samozřejmě vliv na nehodovost. Podle Centra dopravního výzkumu však k třiceti až čtyřiceti procentům nehod dochází na pouhých třech procentech silniční sítě. Je tedy potřeba, aby alespoň na odstraňování těchto rizikových míst věnoval stát mnohem více peněz než dosud.

Špatný stav silnic po zimě nepřináší jen zničené podvozky, ale také množství objížděk kvůli opravám vozovek. I když jsou tyto práce nutné a z dlouhodobého hlediska pro řidiče prospěšné, vedou často ke stresovým situacím a v důsledku toho k větší agresivitě řidičů.

Vyplývá to z ankety Direct Pojišťovny, v níž čtvrtina dotázaných řidičů přiznala, že časovou ztrátu způsobenou uzavírkami se téměř vždy snaží dohnat na úkor překročení povolené maximální rychlosti. Dalších 61,5 procenta motoristů v anketě uvedlo, že ze stejného důvodu porušuje občas rychlostní limity.