V karlovarském obchodním domě Globus přišlo v úterý během dopoledne vrátit vánoční dárky zhruba třicet zákazníků. „Buď se jednalo o dárky nevhodné, nebo se pod stromečkem sešly dva stejné dárky,“ vysvětlovala zaměstnankyně Globusu na informacích. Podle ní není s vracením vánoční dárků žádný problém. „Většinou lidé přinášejí hračky a elektroniku,“ dodala.

„Do supermarketu půjdu vrátit barbínu. Špatně jsme se s babičkou domluvily, máme teď dvě. Naštěstí jsme tu jednu ani nevyndaly z krabice, tak s tím snad nebude problém. Peníze tam za vrácené zboží berou normálně, alespoň to tam tak bylo napsané,“ svěřila se Právu pětatřicetiletá maminka tříleté dcery z Kroměříže.

Reklamovat je nutné v místě a se stvrzenkou

„Od rána už tu byli tři nebo čtyři zákazníci,“ potvrdila start vlny povánočních výměn prodavačka z pobočky obchodu se značkovým spodním prádlem v jihlavském City Parku, největším nákupním centru na Vysočině. „Pokud mají lidé doklad, není s výměnou zboží problém. Na jeden jsme tu ale narazili: paní chtěla vyměnit zboží zakoupené v našem řetězci, ale v Brně. Té jsme vyhovět nemohli. Reklamace je nutné uplatňovat na adrese nákupu,“ upozornila prodavačka.

Oblečení se snaží po nepovedených vánočních nákupech vyměnit hlavně muži. „Stává se nám, že chtějí vyměnit svetr nebo i bundu, kterou kupovali své manželce popřípadě přítelkyni, a prostě netrefili číslo. Zajímavé je, že žen k nám chodí minimum,“ sdělila Právu Iveta Dvořáková, prodavačka v obchodě s oděvy v centru Českých Budějovic.

Desítky lidí denně nyní vyměňují vánoční dárky zakoupené svým bližním v olomoucké prodejně Hervis sport. „Těch lidí je dost, ale není jich více než touto dobou v uplynulých letech,“ řekl Právu v úterý vedoucí pobočky Jiří Pavelka s tím, že někteří dárky i vracejí, ale jen ve velmi omezené míře. „V kamenných obchodech ze zákona zboží vracet nelze. Máme však systém zákaznických karet a tak ti, kteří je mají, zboží vrátit bez udání důvodu mohou, samozřejmě jen v případě, je-li nepoškozené. Děje se tak však jen minimálně,“ dodal Pavelka.

Ve větším lidé po Vánocích vracejí nevhodně darované knihy. Podle ředitele Domu knihy Librex v Ostravě Jana Bechera každoročně přijde vrátit nebo vyměnit knihu několik desítek lidí. Ani letošní rok není výjimkou a v úterý tak přišlo nevhodný dárek vrátit několik zákazníků. „Často se stává, že zákazník koupí knihu, kterou již obdarovaný četl, nebo se prostě netrefí do vkusu. Až na drobné výjimky proto lidem knihu vyměníme, nebo vrátíme peníze, přestože nám to přináší drobné komplikace,“ řekl Becher.

Lidé darují již nepotřebné věci

Stále více si však lidé zvykli věnovat funkční věci, které sami nepotřebují, charitativním spolkům. Městská charita v Plzni sice žádné cílené sbírky nepotřebných dárků neorganizuje, když ale někdo s něčím podobným přijde, neodmítne.

„Teď mi volala paní, která dostala novou mikrovlnou troubu. Ta stará ale ještě dobře slouží, tak se mě ptala, jestli bychom ji někde neužili,“ řekla Právu Anna Srbová ze zmíněné organizace. Kde vyřazený přístroj skončí, zatím není jisté. „Vím o několika potřebných osamělých matkách, tak asi u některé z nich,“ dodala Srbová.

„Zájem o to darovat věci jako ošacení u nás obecně zaznamenáváme v období Vánoc. Je v podstatě jedno, jestli je to před nebo po Štědrém dnu. Mezi dary je ošacení, ale také například vánočky nebo cukroví,“ sdělil Právu Josef Hes, ředitel Městské charity České Budějovice.