Jak štít razí, předvedla novinářům, primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS), jeho náměstkovi Karlu Březinovi (ČSSD) společnost Metrostav. David Cyroň z Metrostavu řekl, že štít na slavnostní proražení tunelu za účasti pražských politiků čekal už od 10. července.

Záběry z podzemí budoucí trasy metra A

Záběry z podzemí budoucí trasy metra A

FOTO: Petr Janiš, Právo

Dva štíty razící od jara prodloužení trasy metra A mezi Dejvickou a Motolem mají jména Adéla a Tonda. Jsou německé výroby a mají německé osádky. Podle Františka Poláka z Metrostavu se nejprve musely naučit se strojem pracovat. „Myslíme si, že když se zaučily, bude standardní postup 300 metrů měsíčně,“ řekl Právu Polák. Postup má činit 10 metrů za den.

Ražba bez střelby

Ražba pomocí štítu (plocha jeho otáčející se řezné hlavy má 28 metrů čtverečních) je mnohem šetrnější než tzv. nová rakouská tunelovací metoda, při níž se používá střelba. „Střílet se nemůže, říká se tomu nedestruktivní metoda,“ uvedl Polák.

Převážně německá osádka pózuje před hlavou razicího štítu v budoucí stanici metra Petřiny.

Razicí četa i se strojem

FOTO: Petr Janiš, Právo

Štít rozpojuje horninu, která po dopravníku automaticky putuje ven z díry. „Není to ani hlučné a je to hodně rychlé. Když si lidé uvědomí, že je štít pod nimi, už je vlastně o kus dál. I poklesy jsou minimální, jde o milimetry,“ poznamenal Polák.

Zbývá Červený Vrch

Budoucí stanice už byla vyražena i na Veleslavíně, zbývá ještě Červený Vrch a tunely mezi nimi. V Motole se stanice hloubí. Má být podchodem pod Kukulovou ulicí propojena přímo s nemocničním areálem.

Převážně německá osádka pózuje před hlavou razicího štítu v budoucí stanici Petřiny.

Převážně německá osádka pózuje před hlavou razicího štítu v budoucí stanici Petřiny.

FOTO: Petr Janiš, Právo

Z Motola se zároveň razí dvoukolejný tunel, který by přes dva jednokolejné tunely měl být se stanicí Petřiny propojen do konce roku. Metro by sem mělo poprvé dojet ve volebním roce 2014.