Bárta připomněl, že po předchozích ministrech zdědil více závazků, než na kolik mu zbývá peněz. Nemůže proto nést odpovědnost "za ukvapená rozhodnutí předchůdců", uvedl. Zároveň se ale bude snažit, aby se v dalších letech investovalo "maximálně ve prospěch občanů", dodal.

Bárta v pátek oznámil zastavení výstavby silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, bohumínského mostu na silnici I/67 a takzvané prodloužené Místecké v Ostravě. Ze čtyř zastavených projektů, které jsou v pokročilé fázi výstavby, tak připadají na Moravskoslezský kraj tři.

S výsledky dnešního jednání na ministerstvu dopravy v Praze zásadně nesouhlasí vedení Moravskoslezského kraje. „Budeme hledat další kroky, jak rozhodnutí o pozastavení třech významných silničních projektů zvrátit,“ uvedl náměstek hejtmana severní Moravy a Slezska Miroslav Novák (ČSSD). Ministr podle něj alespoň přislíbil, že kraj bude přizván k jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok a na další léta.

V rozpočtu nejsou peníze

Ministr zveřejnil seznam staveb, kde se zastaví práce, v pátek. Celkem se na něm ocitlo 12 staveb, z toho čtyři jsou ve vysokém stupni rozestavěnosti. Moravskoslezské silnice doplňuje ve čtveřici obchvat České Lípy.

Bárta se přitom odvolává na nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. SFDI jen letos eviduje propad rozpočtu oproti plánům ve výši 3,6 miliardy korun, na příští rok se má rozpočet fondu snížit o 35 procent na 33 miliard korun z národních zdrojů.

Severomoravané najdou zřejmě zastání u ministra životního prostředí Pavla Drobila. "Rozhodnutí o tom, že většina staveb je zastavena v Moravskoslezském kraji, je z mého pohledu problematické a já si na to chci skutečně s panem ministrem Bártou sednout," uvedl Drobil na stanici Rádio Česko. Podle něj dostavba dopravní infrastruktury může vést ke zlepšení ovzduší na severní Moravě, což je jedna z priorit současné vlády.

Drobil také upozornil, že případná snaha ministerstva dopravy ušetřit vypuštěním některých prvků z projektů by mohla ohrozit už přidělená rozhodnutí o vlivu staveb na životní prostředí EIA. MD uvažuje například o vypuštění protihlukových zdí nebo přechodů pro zvěř.