Za první hodinu si vyzvedlo pořadové číslo asi 80 lidí, z toho 50 už za prvních 15 minut.

„Více než třetina lidí si přišla karty vyměnit i přesto, že jim ještě nekončila platnost (opencard) a neměli nárok na její výměnu zdarma,” řekl IT ředitel Operátora ICT Václav Strnad. V takovém případě platí klient 100 korun, zdarma je dva měsíce před koncem platnosti.

Lítačka se líbí

Pražané reagovali na novou kartu MHD převážně kladně, přestože zpočátku se objevilo velké množství výhrad k jejímu názvu. Slovem lítačka se totiž předplacený kupón na MHD v pražské hovorové mluvě nikdy neoznačoval.

„Jo, líbí se mi, je lepší než Opencard. Já jsem se byl dnes jen informovat. Půjdu si pro ni až během několika následujících dní,“ řekl Novinkám jeden z Pražanů.

I přes to, že fronty na Lítačku byly skoro až ven na chodník, čekání se prý dalo vydržet. „Přišla jsem v devět a už tu byla spousta lidí. Ještě pořád čekám, ale jde to celkem rychle, takže je to v pohodě,“ svěřila se další z čekajících.

Anonymní karta je dražší

Nabít kupón s jízdným si lidé musí na přepážkách dopravního podniku v některých stanicích metra nebo v hlavní chodbě Škodova paláce. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana je čekací doba asi 40 minut.

Lítačku Praha vydává ve dvou verzích – buď jako anonymní kartu, nebo kartu s fotografií a osobními údaji. Kupóny na anonymní kartu jsou, stejně jako v případě Opencard, dražší, například u měsíčního kupónu to znamená stokorunu navíc, tedy 670 korun.

V rámci dopravního podniku (DPP) funguje Lítačka na systému DOS (dopravní odbavovací systém), který ale stále patří společnosti EMS, provozovateli Opencard. Firma již v uplynulých týdnech několikrát uvedla, že Praha napojením Lítačky na DOS zřejmě porušila autorský zákon a okopírovala systém Opencard.

Lítačku bude spravovat městská firma Operátor ICT. Software Prahu vyšel na asi 1,5 miliónu korun, další náklady město dosud oficiálně nevyčíslilo.