Hlavní obsah

Ponižující a nehygienické, hodnotí ombudsmanka prostředí sociálního centra Letiny

Právo, Miroslav Homola

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

Klienti bloudící po chodbách, oblečení pouze do horního dílu pyžama a pleny. Přebalování klientky v jídelně před očima dalších spolubydlících. Ošetřovatelka, která špinavou vodou v kbelíku nejprve utře podlahu, poté jídelní stůl a pak stejnou vodou a hadrem otře ústa i klientovi u stolu. To je realita, kterou při kontrole Sociálního a zdravotního centra Letiny na Plzeňsku zjistily pracovnice úřadu veřejného ochránce práv.

Úřad ombudsmanky ukázal pochybení v zařízení LetinyVideo: Miroslav Homola, Právo

 
Článek

„Činnost tohoto centra by měla být neprodleně ukončena. Natolik jsou závažné nedostatky, které jsme zjistili při již opakované kontrole,“ uvedla ombudsmanka Anna Šabatová.

Podle závěrů z kontroly nejsou v Letinách dodržovány základní zásady poskytování sociálních služeb vyplývající ze zákona. Není také respektována důstojnost klientů. V době kontroly bylo v zařízení celkem 260 klientů, staralo se o ně dvanáct pečovatelů v přímé péči.

„Pro 180 klientů budov Labe a Vltava chystá léky pouze jediná sestra, která si musí pamatovat jejich jména. Při vydávání léků má na rukou modré gumové rukavice, kterými často bez jejich výměny sahá mnoha klientům při jediné pochůzce až do úst,” popsala Adéla Hradilová, která se za úřad ombudsmana kontroly zúčastnila.

Ve sprchách chybějí závěsy

Personál se například o lidech dostávajících kašovitou stravu běžně vyjadřuje jako o „mleťácích“, ve sprchách, které jsou sice stavebně odděleny, chybějí závěsy, při hygieně na lůžku nejsou používány zástěny.

V celém zařízení funguje značně rizikový systém přípravy a výdeje léků, za což byly Letiny ostatně pokutovány již při první kontrole v roce 2013.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Čaj se v Letinách připravuje v kýblu.

„S takovým přístupem k lidské osobnosti, jakou moje kolegyně za tři dny viděly a zaregistrovaly na vlastní oči v tomto zařízení, jsme se ještě dosud nikdy nesetkaly,“ řekla Šabatová.

V zařízení byli v době kontroly lidé s různým postižením, například demencí a jinými zdravotními problémy, které vyžadují péči ošetřovatelů. Ústav, který sídlí v bývalých lázních, však podle kontroly nezajišťuje klientům například zubaře.

Kritika míří také na nevhodně sestavený jídelní lístek, špatný pitný režim s hrozbou dehydratace či nezákonné nakládání s financemi klientů.

„Zarážející je, že toto zařízení, o kterém se kriticky mluví už od roku 2011 a kritiku na něj dokonce projednává i Evropský soud pro lidská práva, prošlo kontrolou kraje jako vyhovující,“ doplnila Šabatová.

Letiny považují kontrolu za neobjektivní

Vedení Sociálního a zdravotního centra Letiny považuje kontrolu úřadu ombudsmana za neobjektivní. Na podporu svého tvrzení sestavil ředitel ústavu Aleš Patera petici, v níž se mimo jiné tvrdí, že ústav je přínosem a pomocí pro lidi v tíživé sociální situaci, že kontrolu provedli lidé bez zkušeností, pouze s teoretickým vzděláním, a výsledky kontroly považují za nepodložené.

„Jestli mě chce pan ředitel za zveřejněné nálezy z kontroly a názor o nutnosti zavření tohoto zařízení žalovat, ať to klidně udělá. My za svými zjištěními stojíme,“ uzavřela Šabatová.

Reklama

Výběr článků

Načítám