Pásy podle ministra Chovance bezesporu splňují to, co by splňovat měly. „Policisté jsou školení a velmi dobře vědí, kdy pásy použít,“ řekl ministr.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Pásy jsou dlouhé 4,7 metru, tvoří je mříž z pružného plastu. Každý pás je osazen 110 výměnnými dutými ocelovými hroty. Policista může pás rozvinout ve vteřině, stejně tak rychle je s pomocí šňůry může z vozovky odstranit. Ujíždějícímu vozidlu hroty propíchnout pneumatiky, než dorazí pronásledující policejní vůz, stáhne jiný policista pás z vozovky pryč.

Detail zastavovacího pásu s hroty

Detail zastavovacího pásu s hroty

FOTO: Ondřej Hájek, ČTK

Policisté v krajích novými pásy disponují již od závěru minulého roku.

Ukázka policistů byla velmi profesionální, pachatele přestupku v podobě ministra Chovance nešetřili. To, jak a kdy pásy používat, se policisté učí již několik měsíců.

Zpacifikovaný ministr vnitra Milan Chovanec v roli pachatele přestupku

Zpacifikovaný ministr vnitra Milan Chovanec v roli pachatele přestupku

FOTO: Aleš Pelikán, Právo

„Od listopadu jsou policisté proškolováni tak, aby s těmito pásy mohli být nasazováni do výkonu služby,“ řekl policejní prezident Tomáš Tuhý.

Pásy jsou k dispozici ve všech krajích, větší procento jich má Praha, kde jsou problémy s ujížděním nejčastější. „Reálně ještě nemám informaci, že by z té nové várky byly použity. Nicméně je to už standartní prostředek, takže tam, kde policisté na místě vyhodnotí, že jsou důvody a podmínky pro použití tohoto zastavovacího pásu, pak tu možnost mají,“ dodal Tuhý.

Policie předvedla zastavovací pásy na letišti v Panenském Týnci na Lounsku

Policie předvedla zastavovací pásy na letišti v Panenském Týnci na Lounsku

FOTO: Aleš Pelikán, Právo

Živý štít na D1

O potřebě použití zastavovacích pásů se začalo mluvit po tragické nehodě na dálnici D1 v březnu roku 2013. Tehdy sedmnáctiletý mladík vzal bez dovolení svému otci auto, se kterým ujížděl policistům po dálnici dvousetkilometrovou rychlostí.

Policie tehdy sice zastavila na D1 provoz, ale diletantsky nepostavila do cesty žádné překážky, které by unikající vůz zastavily. Ujíždějící mladík tehdy naboural celkem do šesti vozidel a po vážné nehodě se sám zabil a těžce zranil řidiče jiného auta. Dvě vozidla navíc po nehodě shořela. [celá zpráva]

Nehodou se na podnět rodičů mladíka zabývala Generální inspekce bezpečnostních sborů, která prověřovala, zda policie při způsobu zastavování neudělala chybu. Nakonec ale neprokázala žádné pochybení ze strany zasahujících policistů. [celá zpráva]

Od veřejnosti si ale policie vyslechla kritiku, že řidiče na D1 použila jako živý štít.