„Obrazy, o které se jedná, nikdo neodveze někam do Vatikánu, nikdo si je neodveze ani do Vyššího Brodu, ani tady do podhradí,“ ujistil ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). „Zůstanou zde v Národní galerii, budou opět přístupné, tak jako byly dosud, pouze bude jasně řečeno, kdo je jejich vlastníkem,“ řekl.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Uvedl, že tak dochází k navrácení toho, co bylo církvi sebráno za komunismu. „Když to řeknu lidově, každému ševci byl tehdy sebrán i verpánek,“ řekl.

O vydání všech tří souborů děl stát rozhodl již před mnoha měsíci, tehdejší ministr kultury Jiří Balvín to oznámil loni v prosinci. Sama Národní galerie ale čekala na další posudky. Když se letos v červenci ujal jejího vedení Jiří Fajt, nechal si vypracovat ještě oponentní posudek, který správnost vydání děl podle něj potvrdil. Zejména v případě Vyšebrodského oltáře bylo podle odborníků rozhodování složité.

Národní galerie dostala v rámci majetkového vyrovnání státu s církvemi přes 30 žádostí o vydání uměleckých děl, kromě trojice zmíněných patří k těm významnějším ještě Madona Roudnická a Madona z Veveří. U těch dosud není zřejmé, zda budou vydány.

Žádosti zahrnovaly přes pět stovek soch, obrazů, grafických listů a kreseb, galerie však zjistila, že podstatnou část artefaktů již církvím stát vydal.