Co říkáte na případ, který skončil u ombudsmanky, že pražská zdravotnická škola zakázala studentkám nosit hidžáb?

Je to diskriminace. Nevím, čím tím ubližují spolužákům nebo škole. Zvlášť na zdravotnické škole by měla mít děvčata zakryté vlasy i z hygienických důvodů.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Co znamená pro muslimku, když nemůže nosit šátek?

Je to pro ni problém. Je to zákaz praktikování víry a přesvědčení. To je stejné, jako by jí někdo zakázal se modlit.

Jak na takové případy reaguje okolí a rodina? Má se dívka bez hidžábu cítit proviněně?

Ne. Rodina by se jí měla maximálně zastat a soucítit s ní. Pokud je dívka donucena k tomu, aby nenosila šátek, tak by za to ještě neměla být kárána rodinou. Komunita by měla být k ní solidární. Pro ni je to stejné, jako kdyby musela chodit nahá.

Zastupitelé Teplic uvažují o vyhlášce, kterou by zakázali zahalovat obličeje, například burkou. Co na to říkáte?

Já říkám, ať tedy zakážou motorkářům nosit černé helmy. Protože jim také není vidět do obličeje. Také není jasné, kdo je za helmou. To je stejné. Když to udělají, tak můžeme říci, že se měří všem stejným metrem. Pokud jde o identifikaci, už nyní samozřejmě mají muslimky povinnost na vyzvání policie odhalit svou tvář.

Jsou muslimové v Česku podle vás diskriminováni?

Ústava nás nediskriminuje. My šíříme po světě, že zákony České republiky nediskriminují muslimy.

Tolerance ve společnosti jako taková je individuální, záleží na jedincích a skupinách.

Někteří čeští politici se domnívají, že například nošení šátků by se mělo upravit v zákoně. Někdo se domnívá, že by mělo být zakázáno zakrývat obličej.

Tak to bych jim opět řekl, ať tedy zakážou i motorkářské helmy a veškeré zakrývání obličejů. Proč mám ukazovat svou tvář, když si to nepřeji? Komu ubližuji tím, že mě nevidí?

Předseda Ústředí muslimských obcí v České republice Muneeb Hassan Alrawi

Předseda Ústředí muslimských obcí v České republice Muneeb Hassan Alrawi

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Jiná věc je, že na to místní populace není zvyklá. To je stejné, jako by zákon řekl ženám, že nesmí nosit podprsenky. Ženy na to mají právo, mají právo vybrat si, komu se ukazují.

Panuje obecné nepochopení, proč muslimky nosí šátky a široké oblečení. Je to jejich povinnost vůči ostatním ženám. Muslimka neoslovuje a nesvádí cizího manžela. Muslimka zakrýváním svého těla udržuje harmonii ve společnosti.

Ani muž nesmí ukazovat určité části svého těla, nesmí ukazovat své svaly. Aby neohrozil vztah jiných mužů s manželkami. To je celá myšlenka islámu.

Myslíte, že se postoj k muslimům v Česku zhoršil po vraždě amerického novináře radikálními islamisty?

Bohužel to vrhá špatné světlo na komunitu, ačkoliv celá muslimská společnost čítá miliardu a půl. Každý normální člověk ale přece ví, že zvěrstva páchají i křesťané a buddhisté. Buddhisté v Barmě například upalují muslimy zaživa. Ale nemůžeme přece všechny házet do jednoho pytle. Minimálně 99 procent muslimů takové vraždy zajatců odmítá. Jsou naprosto proti islámu.

Co říkáte na postup západních zemí proti islamistickým radikálům?

Nepořádek tam způsobila Amerika a je na ní, aby ho uklidila.

Jak hodnotíte postoj prezidenta Miloše Zemana, který dlouhodobě kritizuje islám?

Je to jeho názor, nikdo mu ho nebere. Nereagujeme na to, nechceme poškodit celou Českou republiku. Zeman není celý český národ.

Ústavní soud odmítl pro předčasnost stížnost muslimů proti policejní razii v modlitebnách. Jak budete dál postupovat?

Věc je v rukou našeho právníka, který navrhne patřičné kroky. Je to čerstvá událost, ještě nevíme, jak budeme postupovat.