Dopravní podnik města Brna (DPMB) naopak důrazně popřel, že by černé pasažéry bezdůvodně odíral.

Podle Wagnerové začala advokátní kancelář ve spolupráci s DPMB vymáhat na konci roku 2012 pokuty za skončený rok. Advokáti ale dlužníkům účtují dalších 900 korun v rámci upomínky a v případě soudního vymáhání i odměnu přesahující 5 000 korun. Z tisícikorunové pokuty je tak náhle více než 6,5 tisíce korun, které by měl člověk zaplatit.

„Jezdit načerno se pochopitelně nemá a dluhy se mají platit. Na druhou stranu přiměřenou sankcí za jízdu načerno je podle zákona přirážka k jízdnému do výše 1 000 korun, nikoliv povinnost hradit protistraně náklady externího advokáta ve výši několikanásobku vymáhané částky. V případech takto jednoduchých sporů totiž představuje sepsání žaloby spíše administrativní úkon než provedení úkonu právní služby,“ konstatovala Wagnerová.

Senátorka a bývalá místopředsedkyně ÚS upozornila, že takový postup soud už v minulosti označil jako procesní šikanu a parazitování na drobných pohledávkách vůči lidem. Wagnerové se nelíbí, že DPMB pokračuje v praxi již několikrát odmítnuté ÚS a své pohledávky vymáhá a žaluje prostřednictvím externí advokátní kanceláře.

DPMP: Týká se to jen notorických neplatičů

Dlužník se musí bránit sám. Pokud mu podle senátorky přijede od advokátní kanceláře předžalobní upomínka, měl by uhradit dluh za jízdné a pokutu včetně úroku z prodlení a poštovného, ovšem nikoli poplatek za právní úkon advokáta. „K zaslání upomínky není nutné využívat advokátních služeb,“ vysvětlila Wagnerová.

V případě platebního soudního rozkazu by pak měl dlužník podat ve lhůtě 15 dnů odpor, ve kterém uzná svou pohledávku, ale navrhne soudu, aby v souladu s platnou judikaturou ÚS zamítl mnohatisícovou náhradu nákladů pro advokáta.

DPMB si nad advokátními přirážkami umyl ruce s tím, že o nich rozhoduje pouze soud. „Do problémů, které popisuje paní senátorka, se normální cestující, který si zcela ojediněle a náhodně zapomněl koupit jízdenku, nedostane. Sem se dostanou téměř výhradně notoričtí neplatiči,“ hájila postup DPMB jeho mluvčí Linda Škrancová.

„Při vymáhání pohledávek vlastními pracovníky DPMB by docházelo ke vzniku dalších nákladů, které si však dopravní podnik nemá možnost uplatnit. Kvůli cestujícím bez platného jízdního dokladu přichází DPMB ročně až o sto miliónů korun,“ dodala mluvčí.