"I ty nejnižší zábrany jsou minimálně o 30 centimetrů vyšší, než byla nejvyšší hladina vody před deseti lety," řekl novinářům primátor Bohuslav Svoboda při prohlídce stavby.

Stavba protipovodňové hráze v Praze

Stavba protipovodňové hráze v Praze

FOTO: Petr Horník, Právo

Připomenul, že nová protipovodňová opatření stála čtyři miliardy, vydaly se zejména za protipovodňové stěny, zajištění kanalizační sítě a dokonalejší ochranu metra. "Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor.

Model protipovodňové stěny

Model protipovodňové stěny

FOTO: Petr Horník, Právo

"Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor. Nyní lze podle primátora celý protipovodňový systém postavit do 48 hodin, podílí se na tom 360 lidí.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda se zúčastnil protipovodňových cvičení.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda se zúčastnil protipovodňových cvičení.

FOTO: Petr Horník, Právo

Zábrany vyrostly například v Kaprově ulici u stanice metra Staroměstská. Hlavní město tam chce poprvé vyzkoušet čerpadla, která budou odvádět vodu z místních studní přes připravené šachty. Protipovodňové díly přivezla nákladní vozidla z centrálního skladu v Dubči.

Primátor pevnost hrází sám vyzkoušel.

Primátor pevnost hrází sám vyzkoušel.

FOTO: Petr Horník, Právo

Kvůli výstavbě je uzavřen pravý břeh řeky. Motoristé neprojedou po Masarykově, Smetanově a Dvořákově nábřeží. Mimo provoz jsou pro ně i některé přilehlé ulice.

Na břehu Vltavy vyrostly hráze.

Na břehu Vltavy vyrostly hráze.

FOTO: Petr Horník, Právo

Dopoledne začal na Žofíně oficiální program pro veřejnost. Lidé se budou po celý den moci zapojit do soutěží ve stavbě hrází, prohlédnou si speciální techniku a uvidí zásah integrovaného záchranného systému. Po skončení akce budou hasiči hráze do pozdních večerních hodin rozebírat.

Hasiči na cvičení použijí velkokapacitní čerpadlo.

Hasiči na cvičení použijí velkokapacitní čerpadlo.

FOTO: Petr Horník, Právo

Hlavní město má také pro případ povodní připraveno 28 čerpadel. Novinkou je osm studní kolem stanice metra Staroměstská, kterými lze odvádět vodu do řeky za zábrany. Podzemní dráha by díky nim měla při velké vodě zůstat suchá.

Hasiči stavěli mobilní hráze.

Hasiči stavěli mobilní hráze.

FOTO: Petr Horník, Právo

Před 10 lety škody 27 miliard 

Rozvodněná Vltava v srpnu před deseti lety zatopila několik čtvrtí a evakuovány byly desítky tisíc obyvatel. Pod vodou skončily stanice metra, část zoologické zahrady, voda poškodila řadu staveb a památek. Záplavy ve městě napáchaly škody zhruba za 27 miliard korun.

Na místě stavby hrází byli policisté i dobrovolníci.

Na místě stavby hrází byli policisté i dobrovolníci.

FOTO: Petr Horník, Právo

Protipovodňový systém se v Praze začal připravovat v roce 1997. Tvoří jej zemní valy, betonové stěny a mobilní hrazení. Plánovaná opatření jsou v metropoli již téměř kompletně funkční, zbývá dokončit a zkolaudovat stěnu ve Velké Chuchli. Celkově po dokončení budou dosahovat délky 19,255 kilometru, z toho 6,925 kilometru měří mobilní hráze.