Článek
"I ty nejnižší zábrany jsou minimálně o 30 centimetrů vyšší, než byla nejvyšší hladina vody před deseti lety," řekl novinářům primátor Bohuslav Svoboda při prohlídce stavby.
Připomenul, že nová protipovodňová opatření stála čtyři miliardy, vydaly se zejména za protipovodňové stěny, zajištění kanalizační sítě a dokonalejší ochranu metra. "Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor.
"Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor. Nyní lze podle primátora celý protipovodňový systém postavit do 48 hodin, podílí se na tom 360 lidí.
Zábrany vyrostly například v Kaprově ulici u stanice metra Staroměstská. Hlavní město tam chce poprvé vyzkoušet čerpadla, která budou odvádět vodu z místních studní přes připravené šachty. Protipovodňové díly přivezla nákladní vozidla z centrálního skladu v Dubči.
Kvůli výstavbě je uzavřen pravý břeh řeky. Motoristé neprojedou po Masarykově, Smetanově a Dvořákově nábřeží. Mimo provoz jsou pro ně i některé přilehlé ulice.
Dopoledne začal na Žofíně oficiální program pro veřejnost. Lidé se budou po celý den moci zapojit do soutěží ve stavbě hrází, prohlédnou si speciální techniku a uvidí zásah integrovaného záchranného systému. Po skončení akce budou hasiči hráze do pozdních večerních hodin rozebírat.
Hlavní město má také pro případ povodní připraveno 28 čerpadel. Novinkou je osm studní kolem stanice metra Staroměstská, kterými lze odvádět vodu do řeky za zábrany. Podzemní dráha by díky nim měla při velké vodě zůstat suchá.
Před 10 lety škody 27 miliard
Rozvodněná Vltava v srpnu před deseti lety zatopila několik čtvrtí a evakuovány byly desítky tisíc obyvatel. Pod vodou skončily stanice metra, část zoologické zahrady, voda poškodila řadu staveb a památek. Záplavy ve městě napáchaly škody zhruba za 27 miliard korun.
Protipovodňový systém se v Praze začal připravovat v roce 1997. Tvoří jej zemní valy, betonové stěny a mobilní hrazení. Plánovaná opatření jsou v metropoli již téměř kompletně funkční, zbývá dokončit a zkolaudovat stěnu ve Velké Chuchli. Celkově po dokončení budou dosahovat délky 19,255 kilometru, z toho 6,925 kilometru měří mobilní hráze.