Hlavní obsah

Fólie na sklech snižují viditelnost, většina aut neprošla

Právo, Milan Vojtek
Znojmo

Skla 67 aut zkontrolovali v pátek policisté ve Znojmě. Tentokrát bez pokuty, chtěli dát totiž řidičům možnost, aby si ověřili, co je příště čeká. Výsledek? Žádné, které mělo fólii na předních sklech, neprošlo sítem kontroly.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Výsledky měření potvrdily, že jakékoliv novější auto s tónovanými skly už vpředu fólie mít nemůže. Neprošlo by testem.

Článek

„My jsme chtěli lidem dát příležitost si to prověřit dříve, než začneme s ostrými kontrolami. Zájem byl velký, 67 aut za dvě hodiny. Zvažujeme opakování akce v Moravském Krumlově a v Hrušovanech,“ řekla mluvčí znojemské policie Lenka Drahokoupilová.

Podle policie je důvodem tažení proti tmavým sklům například riziko, které hrozí v podobě přehlédnutí chodce, zejména za snížené viditelnosti. Kombinací noční tmy a ještě zatmavených skel v oblasti výhledu řidiče vznikají podmínky, které mohou snáze vést k tragédii. [celá zpráva]

Bez problémů kontrolu absolvovalo deset aut. Ve všech případech se jednalo o auta bez fólií. Z celkového počtu aut každé šesté mělo propustnost menší než 20 procent, což by pro majitele znamenalo velké problémy a zákaz řízení.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Tady by k žádným problémům dojít nemělo, sklo má atest a propustnost světla je v toleranci

Akci znojemští policisté připravili, když získali zařízení na měření propustnosti skel. Budou je používat při kontrolách na silnici, měření bude povinnou součástí kontroly ve stanicích technické kontroly.

Od poloviny roku začne platit zákonná úprava, při které budou STK měřit propustnost čelního skla a skla předních dveří. Vozidlo, které neuspěje, bude klasifikováno závadou kategorie B a po odstranění musí do měsíce absolvovat kontrolu znovu.

Pokuta pět tisíc v lepším případě...

Limity jsou přísné, čelní sklo musí mít propustnost 75 procent, sklo ve dveřích u řidiče a vpředu sedícího spolujezdce 70 procent. Na dalších oknech, včetně zadního, limit není, ale fólie musí být schváleny pro použití v silničních vozidlech.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Však my si to prověříme...

„Co to znamená? Čelní a přední boční skla novějších aut jsou již zatmavena z výroby a po nalepení další, byť nejsvětlejší fólie, se už do limitu nevlezou,“ řekl policista, který s novým přístrojem měřil.

Skutečně, testem prošel jen vůz bez fólie, s továrním zatmavením skel. Použití i nejsvětlejší fólie dalo v součtu se sklem propustnost kolem padesáti procent. „To by znamenalo pokutu až do výše pět tisíc korun,“ upozornil policista. Další z řidičů se nestačil divit. I když měl na fólii atest s udávanou propustností 73 procent, přístroj ukázal jen 16,6 procenta.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Ale nová policejní hračka ukázala mnohem méně.

... v horším i půl roku bez řízení

„V tomto případě už by bylo zle, je-li propustnost menší než 20 procent, už to neřeší policisté na místě, ale věc předáváme do správního řízení, kde může být výsledkem finanční sankce a trest zákazu řízení na dobu šesti měsíců,“ dodal policista. „Jde to dolů. Za ty problémy mi to nestojí,“ konstatoval rozhodně řidič.

K rekordmanům patřilo Audi s protekční značkou a notně arogantní řidičkou. Přístroj u černých skel ukázal údaj jen 12,8 procenta. Na výsledek reagovala tak, že ostatní čekající motoristé jen žasli. Vynadala policistům a pustila se i do televizního štábu, jak si to dovolují natáčet. Prvenství jí ale nakonec vzal vůz, kde přístroj ukázal 10,6 procenta.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Majitelka Audi s černými skly hodnotu propustnosti jen 12,8 procent nerozdýchala. Pourážela policisty i televizní štáb.

„Kuriozitou byl první kontrolovaný řidič. Neprošel a tak odjel domů a fólii strhl. Přijel zpátky a podruhé už odjížděl spokojený, protože bez fólie se do limitu vešel,“ řekla mluvčí.

Reklama

Výběr článků

Načítám