Hlavní obsah

Chystají se velké přesuny a výprodeje státních podniků

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Vojenské opravárenské podniky (VOP) byly ještě před dvaceti lety obří strojírenské impérium, které pro čs. armádu opravovalo tisíce tanků a letadel. Dnes jsou to skomírající podniky v opuštěných areálech, jejichž největší devizou jsou obrovské pozemky a zkušení odborníci.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS)

Článek

Ministerstvo obrany, které ze svého zmenšujícího se rozpočtu nedokáže své dceřiné podniky živit zakázkami, se proto chystá část majetků prodat a podniky výrazně zmenšit. K prodeji budou příští rok výrobní haly VOP ve Šternberku, které se před časem spojily s VOP v Novém Jičíně.

Podle generálního sekretáře ministra obrany Jana Vylity pro Šternberk není práce, protože veškeré montážní práce na obrněncích Pandur se přesunuly do Nového Jičína. Obrana se proto rozhodla do doby, než vypíše výběrové řízení na prodej areálů ve Šternberku, pronajmout budovy zbrojařským firmám Excalibur a STV Group.

Nejvíce se změny dotknou Leteckých opraven Malešice (LOM), které se rozprostírají na padesátihektarovém pozemku v pražských Malešicích a kolem letiště ve Kbelích. Ministerstvo chce podnik, na který před časem kvůli neutěšenému hospodaření poslalo audit, centralizovat právě ve Kbelích a pozemky v Malešicích odprodat.

Zároveň se chce zbavit servisu pístových motorů na sportovní letadla. „Aby se podnik dostal do konečného stavu tří montoven, zázemí na nějakém letišti, tak musí uvolnit areály, prodat je a z těch peněz to financovat,“ řekl Vylita.

„Pentě LOM neprodáme“

LOM se specializuje hlavně na opravy ruských vrtulníků řady Mi, o které je ve světě momentálně velký zájem. Například americké síly si jich pořídily 60 kusů.

Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) doufá, že pokud se jim podaří v prosinci podepsat smlouvu s Ruskem, budou moci provádět servis i dalším zemím. V takovém případě by se podle Vondry zkoušení opravených strojů muselo přesunout na jiné letiště. Na jaké? To ministr nechtěl říci, ale popřel, že chystají spolupráci nebo dokonce prodej LOM firmě Penta, která od státu koupila jiný letecký závod, Aero Vodochody. Penta již o LOM projevila zájem a byla by opravy schopná provádět.

„To je zcela bezpředmětné. My LOM potřebujeme jako strategický podnik a Aero není už strategický podnik,“ řekl Právu Vondra. Odmítl i spekulace, že chtějí svými kroky snížit hodnotu podniku a poté jej výhodně zprivatizovat. „To je lež jak věž, proč bychom potom makali na vrtulníkové dohodě s Ruskem?“ ohradil se ministr.

Podle něj není pravda ani to, že chtěli svými výroky, že LOM je na tom ekonomicky špatně a že mu hrozí, že nebude mít na konci roku na výplaty, překazit právě probíhající výběrové řízení na opravy 35 indických vrtulníků. Tuto zakázku za 1,6 miliardy korun podle ministra LOM s největší pravděpodobností vyhrál.

Přesun do Kbel závisí na rozhodnutí zastupitelstva Kbel, které bylo zatím proti. Vondra s místním starostou Pavlem Žďárským (ODS) začal před 14 dni jednat a slíbil, že dokud nezískají více zakázek, nezvýší hladinu hluku. Pokud by se LOM dařilo, zkušební lety by se podle Vondry přesunuly jinam.

S tím souhlasí i ředitel LOM Jindřich Ploch. „Chtěli bychom se zmenšit a zůstat na základně ve Kbelích v prostorech, které tam máme, a nechceme tam nic stavět,“ uvedl. Podle něj bude  muset kvůli změnám odejít okolo sta lidí ze současných 900 zaměstnanců.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám