Hlavní obsah

Kalouskovy škrty na železnici nevoní jeho středočeským straníkům z TOP 09

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Návrhem omezit státní dotace na regionální železnice nedělá ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) vrásky na čele jen soc. dem. hejtmanům, ale i svým kolegům ze středočeské TOP 09.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09)

Článek

Ti totiž před nedávnem začali bojovat proti středočeskému hejtmanu Davidu Rathovi z ČSSD, který nekompromisně seškrtal autobusové spoje.

Šéfka středočeské organizace TOP 09 Helena Langšádlová věří, že Kalousek na jednání s kraji, které bylo domluveno na úterý, najde takové řešení, které nebude pro kraje tak bolestivé a které jim umožní zachovat rozsah železniční dopravy.

Státní dotace na regionální železnice činí 2,6 miliardy korun. „Myslím, že pan ministr si uvědomuje, že je to velmi citlivá otázka a že se minulý týden snažil domluvit s hejtmanem Haškem na nějakém kompromisu,“ řekla Právu Langšádlová.

Rath nasliboval, a pak obrátil

TOP 09 kritizovala Ratha hlavně za to, že ve volbách slíbil bezplatné autobusy pro školáky, ale po volbách řadu těchto autobusů zrušil.

Středočeský poslanec TOP 09 Luděk Jeništa také není nadšený z možné redukce vlakových spojů, ale věří v rozumnou dohodu. „Je to nemilá záležitost, ale na druhou myslím, že i ve vlakové dopravě by se měla zajistit efektivnost,“ uvedl.

Kalousek v tom takový problém nevidí. „Kolegové mi to nevytkli, pouze naléhají na to, abychom vysvětlovali, že regionální doprava je zákonná povinnost krajů a ne státu,“ řekl Právu.

Kalousek: Není to pomsta

Kalouska brání předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů, šéf hnutí Starostů a nezávislých Petr Gazdík. Pokud podle něj kraje zruší vlaky, není to chyba ministra financí, ale krajů. Rozhořčení od starostů nečeká.

„Nevím, proč by nám měli starostové nadávat, když to mají na starosti kraje. Jestli budou rušit spoje, jak to udělal hejtman Rath, tak je to chyba, kraje by měly spíš hledat úspory,“ řekl Právu Gazdík. Dodal, že kdyby kraje neuzavřely desetiletý kontrakt z ČD, ale vypisovaly tendry, mnoho prostředků by ušetřily.

Šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) minulý týden po jednání s Kalouskem řekl, že je to ministrova pomsta za rozhodnutí Ústavního soudu ve věci stavebního spoření.

Kalousek připouští, že hledá záplatu za 5,2 miliardy, které musí dodatečně vyplatit na stavební spoření, ale odmítá, že by měl nízké pohnutky. „S pomstou to nemá nic společného, to je prostě aritmetika, když pět milionů lidí dostane víc peněz na stavebním spoření, tak to těch druhých pět milionů musí někde zaplatit,“ vysvětlil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám