"Víme o tom, že český turista dostal po příletu do Thajska do pasu razítko Nežádoucí osoba. Problém s vyhoštěním ze země mělo už několik lidí, často pak došlo na letišti ke konfliktu. Je to otázka posledních dní či týdnů. A není to jen problém rychlopasů, stát se to může každému, kdo má platnost cestovních dokladů kratší šesti měsíců," řekl Právu Ivan Hotěk z thajského velvyslanectví v České republice.

Dodal, že thajští úředníci navíc v poslední době při pochybnostech o pobytu turistů v zemi vyžadují další doklady. "Chtějí vidět například itinerář cesty a zpáteční letenku, jinak jsou turisté vyhoštěni," uvedl. Mnoho turistů tyto požadavky překvapí.

Problémy se většinou týkají lidí, kteří cestují sami a nespoléhají na cestovní kanceláře. Ty většinou klienty na platnost pasů upozorňují.

"S cestovní kanceláří by k podobným problémům dojít nemělo, na platnost pasů upozorňujeme," řekl Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer.

Jen nouzové řešení

Že Češi mohou mít problémy s rychlými pasy, potvrdila Právu i mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová. "Každá země má jiné požadavky na to, jak dlouho musí být pas platný. Pokud jde o vzdálenější destinace, je období platnosti delší. Rozhodně nedoporučujeme cestovat do vzdálenějších destinací na pasy platné půl roku," řekla.

Země požadující platnost pasu půl roku od vstupu
Brazílie
Egypt
Indie
Maroko
Mexiko
Peru
Singapur
Thajsko
USA

O rychlopasy je mezi Čechy podle Opletalové poměrně velký zájem. Pořídit je lze do tří dnů, zatímco vyřízení běžného pasu trvá měsíc. Rychlopas stojí 1500 korun, klasický cestovní doklad přijde od podzimu minulého roku na 600 korun. Bleskový pas je bez biometrických dat. Tyto doklady ministerstvo začalo vydávat loni v září.

"Bleskových pasů je asi deset procent ze všech vydaných za loňský rok," řekl Právu mluvčí ministerstva vnitra Petr Vorlíček. "Jsou to nouzové cestovní doklady pro naléhavé záležitosti, nebo když vám doklady ukradnou. Nyní se ale preferuje biometrické cestování, což splňují biometrické pasy," upozornil. Časová omezenost rychlého pasu má podle něho donutit lidi k tomu, aby si vyřídili klasický pas na deset let.