Na Zemi o víkendu „útočí“ několik větších asteroidů

Novinky,

Aktualizováno

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vydal před víkendem varování, že v sobotu během pár hodin prolétnou v těsné blízkosti hned tři větší planetky. Dvě z nich Zemi minuly odpoledne, třetí kolem prosvištěla před půl osmou večer našeho času. A to není vše – jak jsme již psali, v neděli se k nám po třech letech vrátí jiný asteroid, mrtvá kometa ve tvaru lebky.

Ilustrační snímek

Nedávno objevené vesmírné skály, z nichž největší s označením 2018 VR1 má na délku 30 metrů a dle britského deníku Metro velikostně překonává i rozměry dvoupatrového autobusu, nemají být pro nás nijak nebezpečné. Kdyby však planetu neminuly, mohly by mít nepříjemné důsledky odpovídající minimálně známému Čeljabinskému meteoru. [celá zpráva]

Podle vědců z NASA Jet Propulsion Laboratory v Kalifornii kolem nás prolétla jako první planetka s označením 2018 VS1. Minula nás ve vzdálenosti pouhých 1 386 771 kilometrů okolo 15:03 SEČ (tehdy byla Zemi nejblíže). Asteroid měří 13 až 28 metrů.

Jen o 16 minut později jej následoval větší asteroid 2018 VR1. Tento kus to okolo Země vzal jen ve vzdálenosti zhruba pěti milionů kilometrů, což s ohledem na jeho již zmíněnou velikost (30 metrů) stojí za pozornost. Sviští navíc rychlostí až 38 tisíc kilometrů za hodinu.

Sledovat nicméně jdou tyto objekty jen pomocí speciálních satelitů, jsou prý i mimo dosah amatérských teleskopů.

Blíže než Měsíc

Zdaleka nejbližší ze sobotní trojice (asteroid 2018 VX1) nás minul večer v 19:26 SEČ pouze ve vzdálenosti 381 474 km. Byl tedy na chvíli blíže než Měsíc, který je od naší planety 384 400 km daleko.

Dle britského listu Daily Express je nejmenší, má mít mezi osmi a 18 metry. Planetka 2018 VX1 se k nám podle NASA opět podívá v letech 2026, 2034, 2035 a 2042.

I když se všechny tři uvedené vzdálenosti od Země zdají být značné, vesmírná agentura hovoří o „velmi blízkém přiblížení“ a „potenciálně nebezpečných objektech“. „Blízko“ totiž v astronomii obvykle znamená vzdálenost v řádu jednotek až desítek milionů kilometrů.

Zaniklá kometa ve tvaru lebky

Kolem Země bude zároveň o víkendu, a to až v neděli, putovat i asteroid 2015 TB145 ve tvaru lebky. Stane se tak z větší dálky, téměř 40 milionů kilometrů. [celá zpráva]

Kolem Země proletí asteroid ve tvaru lebky, putuje od SlunceVideo: Novinky/Reuters

Přezdívá se mu „Velká dýně“, protože se u Země objevil poprvé před třemi lety během tradičního anglosaského svátku Halloween. Tehdy byl jen necelých 500 tisíc km daleko. Odborníci se domnívají, že toto těleso může být zaniklou kometou, která poté, co se mnohokrát prosmýkla kolem Slunce, ztratila své kapalné a jiné těkavé sloučeniny.

Jak připomíná web Science Alert, asteroidy a jiné kosmické smetí kolem nás putují každý den, avšak většinou jde o tak malé objekty, že není možné všechny zpozorovat – natož aby byl důvod se jich obávat.