Článek
Lépe se dařilo opeře, a to opět více mimo metropoli. Tradičně dobrou úroveň si udržuje operní soubor ostravského Národního divadla moravskoslezského s oceňovanou dramaturgií a mimořádným bienále soudobé hudby Dny nové opery.
Na první místo letošního operního dění aspiruje opera brněnského Národního divadla, kde se sešla dobře sehraná a vzájemně inspirativní trojice Jiří Heřman, Marko Ivanovič a Martin Glaser. Letošní festival Janáček Brno s vynikajícími inscenacemi domácích i zahraničních tvůrců je jen jedním z důkazů.
Opeře se ale dařilo i na dalších místech republiky, třeba v Českých Budějovicích, kde režisérské duo SKUTR vytvořilo pozoruhodné inscenace oper Dítě a kouzla a Příhody lišky Bystroušky, v Liberci pokračovala vysoko nasazená laťka zdařilým uvedením Massenetovy opery Thais, plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo muzikál Liduschka i provedení Honeggerova oratoria Jana z Arku na hranici.
To nejzajímavější se ale letos dělo na malých scénách. Pražská Vila Štvanice se třemi rezidenčními soubory nabrala nový dech, v Ostravě vzniklo nové divadlo Stará aréna, pražské Divadlo na Palmovce inspiruje PalmOffkou, dařilo se i nejmladší generaci reagující na aktuální společenská témata, za všechny zmiňme pražskou inscenaci v NoDu Ve dne v noci vyrovnávající se s faktem terorismu.
Řada vynikajících inscenací se zrodila v oblasti tance, pohybového divadla a nového cirkusu, opět za všechny Lešanské jesličky Lenky Vagnerové.
A v neposlední řadě ke špičce patřily loutkářské soubory, jejichž tvorba se řadí k tomu nejlepšímu, co české divadlo prezentuje v zahraničí. Na sklonku roku tento fakt potvrdil i zápis českých a slovenských loutkářů do seznamu kulturního dědictví UNESCO.
TOP 5 inscenací roku
podle autora
1. Béla Bartók: Modrovousův hrad / Arnold Schönberg. Očekávání, ND Brno
2. Leoš Janáček: Káťa Kabanová, ND Brno
3. Maurice Ravel: Dítě a kouzla, Jihočeské divadlo České Budějovice
4. Olga (Horrory z Hrádečku), Divadlo Letí – Vila Štvanice, Praha
5. William Shakespeare: Othello, Letní shakespearovské slavnosti