Hlavní obsah

Albert v lákavé akci nabízel velkou slevu na zrnkovou kávu. Klamání zákazníků, rozhodl soud

Brno

Až do trpkého konce bojoval obchodní řetězec Albert proti pokutě 200 tisíc korun, kterou dostal od České obchodní inspekce za uvádění klamavé slevy. Konkrétně obchod lákal na slevu 44 procent na zrnkovou kávu, ale výsledná cena byla ještě o dvacet korun vyšší než ta nejnižší, za kterou obchodník prodával to samé zboží v uplynulých třiceti dnech.

Foto: Česká obchodní inspekce

Nejnižší cena za uplynulých 30 dní se schovávala úplně dole.

Článek

Podle nastavených pravidel musí být sleva odvozena z nejnižší ceny za posledních třicet dní, řetězec ji ale uváděl jako slevu z ceny obvyklé. Albert proti pokutě protestoval s tím, že nejnižší cena na cenovce byla a tvrdil, že se ničeho nedopustil.

Případ tak putoval k plzeňskému krajskému soudu. Tam ale obchod neuspěl. Soudní senát upozornil, že z cenovky sice křičí velká sleva, ve skutečnosti ale malými písmenky úplně dole obchodník informuje, že jde o zápornou „slevu“ v hodnotě šest procent.

„Touto zápornou slevou nedošlo ke snížení ceny nejnižší ceny výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nýbrž k jejímu navýšení,“ stojí ve verdiktu krajského soudu s tím, že tato informace průměrnému spotřebiteli z cenovky jasně a srozumitelně neplyne.

„Spotřebitel tak získává dojem, že činí dobrou koupi, neboť cena spadla o více než 300 Kč. To průměrnému spotřebiteli obvykle postačí k tomu, aby se již nezajímal o další prodejcem graficky schválně upozaděné údaje,“ připomněl krajský soud.

Proti slevám zákazníci prý nic nenamítají

Albert si však stál dál za svým, že zákon ochraně spotřebitele neporušil. V kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu tvrdil, že se přestupku nemohl dopustit, neboť nejnižší cenu za posledních třicet dnů přeci uvedl. „ČOI navíc neprokázala, že by spotřebitelé projevili výhrady proti nastavení slevové komunikace,“ vymezil se Albert proti inspekci.

ČOI v reakci na to uvedla, že sleva byla matoucí a připomněla rozhodnutí Soudního dvoru Evropské unie, podle něhož v podobných případech platí, že sleva z ceny má být odvozena z nejnižší ceny.

NSS: Zákon byl porušen

Senát Nejvyššího správního soudu v čele s Vojtěchem Šimíčkem upozornil ve svém rozhodnutí, které zveřejnil v těchto dnech, že povinnost uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dnů byla do zákona o ochraně spotřebitele vtělena právě v souvislosti s dlouhodobě zavedenou obchodní praxí tzv. falešných slev.

Cenovka tak podle soudu nemohla obstát. „Stěžovatelka na slevových štítcích sice informaci o nejnižší ceně za posledních 30 dnů uvedla, označila ji však způsobem, který mohl spotřebitele uvést omyl o skutečné slevě z ceny. Údaj o nejnižší ceně totiž uvedla až na samotném dolním okraji slevového štítku, drobným písmem a spojila jej s šipkou směřující dolů,“ připomněl Šimíček.

Ani pokuta nebyla podle správního soudu nepřiměřená, ČOI totiž může za porušení zákona uložit sankci až do výše pět milionů.

Anketa

Považujete označení slev a akcí v supermarketech za přehledné?
Ano
3,6 %
Ne
96,4 %
Celkem hlasovalo 15559 čtenářů.

Výběr článků

Načítám