Hlavní obsah

Obchody lákají na Black Friday. Na co si dát při slevové akci pozor

Slevová vlna v českých obchodech se rozjíždí. Prodejci lákají na nákupní akci Black Friday, která letos připadá na 28. listopadu. Řada z nich začala s kampaněmi už na přelomu října a listopadu a prodloužila je na celý měsíc. Data srovnávače Zboží.cz potvrzují, že nabídky bývají často výhodnější než těsně před Vánoci, přesto se vyplatí ceny důkladně porovnat.

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

Medián cen u sledovaných e-shopů. Před Vánoci jdou nabídky nahoru, nižší jsou až v lednu. Medián je hodnota, která dělí ceny na dvě stejně početné poloviny.

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
Článek

„Black Friday je pro většinu obchodníků klíčový moment. Často platí, že jak se jim povede, povede se i celá sezóna,“ popsal Novinkám Ondřej Klement z vedení logistické firmy Logio. Každoroční slevová akce přišla ze Spojených států, kde se koná poslední listopadový pátek.

V Česku ji obchodníci často rozšiřují na celý listopad. Místo Černého pátku - jak zní název akce v češtině - tak mluví o Černém listopadu. Každoročně jde o neoficiální začátek předvánoční nákupní sezóny, který má dvě hlavní vlny. „Nejprve se zaměřuje na nutné zboží. Po patnáctém dni, tedy po výplatách, přichází na řadu i to dražší,“ řekl Klement.

Pro zákazníky je klíčové ověřit, z jaké ceny obchodník slevu počítá. „Zákon ukládá povinnost vycházet z nejnižší ceny, kterou prodejce nabízel v posledních 30 dnech. Ne všichni to ale dodržují,“ řekl Novinkám advokát a předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka. „Často se však ceny krátce před akcí uměle navýší, aby sleva vypadala větší,“ varoval.

Důležité je také zkontrolovat podmínky dodání a vrácení zboží. „Během akcí bývá delší doba dodání a někdy i omezené možnosti vrácení,“ dodal Zelenka. U nákupu přes internet ale platí čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Výhodnější u elektroniky

Opravdu výhodné slevy se podle Zelenky objevují při Black Friday u elektroniky, především u starších modelů, které obchodníci chtějí doprodat. Naopak u oblečení, kosmetiky či dárkového zboží bývají spíše symbolické. „Akce může být příležitostí pro ty, kdo vědí, co koupit a znají běžnou cenu. Pro ostatní bývá spíše pastí,“ řekl Zelenka.

V posledních dvou měsících roku lidé nakupují nejvíce, v e-shopech jde často až o 40 procent ročního obratu. Právě přes internet chce letos většinu vánočních dárků koupit 58 procent Čechů, o 7,5 procentního bodu více než loni, uvedl průzkum agentury Ipsos pro přepravní společnost GLS. Pokračuje trend, kdy se Češi čím dál více obracejí k online nakupování. Podle dat společnosti Mastercard už předstihli evropský průměr.

Nejvýhodnější ceny bývají právě při Black Friday. Nejvíce zlevňuje elektronika, slevy ale dlouho nevydrží. „Už týden po akci vzrostl loni medián cen ve sledovaných kategoriích o 4,3 procenta, těsně před Vánoci až o 10,3 procenta,“ sdělil Vojtěch Poleno ze Zboží.cz.

Medián je prostřední cena, která nabídky rozděluje na dvě poloviny od nejnižších po nejvyšší. Vypovídá o trhu lépe než průměr, který mohou vychylovat extrémní krajní hodnoty.

Pro orientaci ve slevách pomáhají cenové srovnávače, jako zmíněný server Zboží.cz. Lidé na nich mohou porovnat ceny produktu u více prodejců. Včetně dopravy nebo informací, zda je výrobek na skladě. Je také možné nastavit upozornění, když cena klesne pod určitou hranici, a nechybí ani recenze e-shopů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám