„Je to velmi srdečné a je v tom duše,” libuje si Franco Rossi, když popíjí šampaňské s manželkou v parku Zrinjevac v samém srdci Záhřebu. Zakončit rok v kouzlu Vánoc, v soukromí a daleko od davů lidí: chorvatská metropole byla dobrá volba, gratuluje si tento italský turista.

Ale úřady tohoto města s 800 000 obyvateli chtějí víc — přilákat cizince i v této roční době. Mají v úmyslu konkurovat tradičním destinacím vánoční turistiky, jakými jsou například Vídeň nebo Praha.

Vánočně ozdobené ulice a náměstí Záhřebu

Vánočně ozdobené ulice a náměstí Záhřebu

FOTO: Neja Markicevic, Profimedia.cz

Záhřeb se chlubí, že byl nedávno označen za "nejlepší vánoční trh" většinou ze 100 000 lidí, kteří hlasovali na webové stránce European Best Destinations (Nejlepší evropské destinace).

„Tato událost je velmi důležitá pro ekonomiku města," říká představitel záhřebského úřadu pro turistiku Luka Benko, který v posledních letech pracoval na mezinárodní propagaci Adventu v Záhřebu. „Chorvatsko je známé především svým jadranským pobřežím a letními prázdninami. Ale my jsme také kontinentální a velmi diverzifikovaná země," dodává Benko.

Drtivá většina z přibližně 13 miliónů turistů (loni mezi nimi bylo 11,6 miliónu cizinců), kteří každý rok tuto zemi se 4,2 miliónu obyvatel navštíví, míří v letní sezóně na Jadran. Loni v prosinci zavítal do Záhřebu rekordní počet 56 000 turistů, což je o 21 procent více než v prosinci roku předchozího. „Doufáme, že letos to bude přinejmenším stejné jako loni, ale já jsem si jist, že to bude mnohem víc," těší se už Benko.

Cestovní ruch se v Chorvatsku podílí na tvorbě hrubého domácího produktu přibližně ze 17 procent a úřady hlavního města chtějí této příležitosti využít co nejvíce. „Naším hlavním úkolem je prodloužit turistickou sezónu až do zimy,” vysvětluje Nikolina Frkličová, představitelka CK Atlasnejvětší, největší cestovní kanceláře v Chorvatsku.

Sváteční duch se dostal do ulic

V Záhřebu, kde je dobře zachovalá architektura z dob Rakousko-Uherska, se vánoční trh rozkládá na několika ulicích, náměstích a parcích. Návštěvníci si mohou od konce listopadu do 10. ledna stáhnout do mobilních telefonů aplikaci, která je provede svátečními akcemi a atrakcemi, včetně různých představení pro děti či ukázek umění cukrářů.

„Je to nádherné. Všude cítíte tu sváteční atmosféru a oslavy konce roku. Lidé jsou tak šťastní," říká třicetiletá Bojana Kandičová Paničová z Bosny. Spolu se skupinou přátel prochází v centru města vesničkou dřevěných domečků postavených pro tuto příležitost, v nichž se nabízí různé suvenýry, svařené víno, grilované klobásy a cukrovinky.

Předvánoční sešlosti se v Záhřebu těší velké účasti.

Předvánoční sešlosti se v Záhřebu těší velké účasti.

FOTO: Neja Markicevic, Profimedia.cz

Aby se chorvatská metropole vyrovnala s rostoucím zájmem návštěvníků, musela zvýšit své ubytovací kapacity. Od roku 2006 se podle Benka zvýšil počet hostelů z pěti na 43, hotelů z 38 na 53 a možností ubytování v soukromí ze 42 na více než 900.

Výrazně samozřejmě vzrostl i počet barů a restaurantů, podotýká agentura AFP. „Záhřeb je město dostatečně velké na to, aby nabídlo všechny přednosti typicky evropské metropole, ale zároveň i dostatečné malé, aby procházejícím se lidem poskytlo okouzlující pocit sounáležitosti," míní spisovatelka Andrea Pisac, autorka blogu "Zagreb Honestly" (Záhřeb upřímně), který propaguje ubytování v soukromí.

Podle ní vánoční trhy a slavnosti, které je provázejí, ovlivnily Záhřebany a určitým způsobem změnily zvyky převážně katolické společnosti, v níž se Vánoce tradičně slavily v rodinném kruhu. „Sváteční duch se dostal do ulic a všechno je mnohem víc vzrušující," říká spisovatelka.