Článek
Souprava dřevěných vozů byla hned v obležení zvídavých návštěvníků. Vlaky sloužily nejen k přesunu bojovníků či jako jejich zázemí, ale i k samotnému boji. To dokládá obrněný bojový vagón na konci soupravy vybavený kulomety či dělem.
„Souprava obrněných vagónů musela být pohyblivá, rychlá, proto měla jen čtyři nebo pět vagónů. Soupravy, které převážely vojáky, byly mnohem delší, ty měly třeba 40 vozů,“ vypovídal návštěvníkům jeden z průvodců převlečený do legionářské uniformy.
Aby byli vojáci v bojovém vlaku relativně v bezpečí, jsou stěny vozu dvojité a mezi dvojitým dřevěným opláštěním jsou nasypané kamínky. Pozornost vzbuzoval i zdravotní, který sloužil jako ošetřovna a nemocnice, poštovní vagón, další sloužil jako prodejna, kovářská či krejčovská dílna, a samozřejmě nemohly chybět vozy ubytovací, v nichž bydlelo obvykle kolem 20 mužů. Vagónům, které byly vybavené kamínky a které sloužily jako náhradní domov legionářů, se říkalo těplušky.
Legiovlak začal svou pouť po České republice a jeho první zastávkou je právě Mladá Boleslav. Tady bude souprava veřejnosti zdarma přístupná do úterý 26. května, a to ve všední dny od 8:00 do 18:00 a o víkendu od 9:00 do 19:00.
Ve vagónech i v prostorách nádraží jsou jako součást expozice kromě dobových artefaktů a jejich replik vystavené také dokumenty, fotografie a vysvětlující texty. „Je to především dluh nás českých občanů našim předkům, kteří neměli možnost v minulosti obhájit, proč vybojovali naši samostatnost, takže chceme přiblížit veřejnosti, kdo byli českoslovenští legionáři a kdo byl u zrodu naší samostatné republiky,“ vysvětlil tajemník projektu Legie 100 Jiří Charfreitag.
Po Mladé Boleslavi bude Legiovlak pokračovat do Liberce, zastaví se v Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale také v Brně či Zlíně. Na podzim by mohl zavítat i na Slovensko.