Hlavní obsah

Test Peugeotu 308 SW 1.6 HDI - kombík, který potrápí octavii

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po „krátké” verzi, která od evropských žurnalistů získala prestižní cenu Auto roku, přichází Peugeot s modelem kombi (v řeči automobilky SW), který napravuje základní nedostatek hatchbacku - málo místa na zadních sedadlech a jen průměrně velký zavazadelník. Vyzkoušeli jsme jej s druhým nejvýkonnějším turbodieselem, který nás značně překvapil.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Článek

Design třistaosmičky proti předchůdci z roku 2008 (mimochodem se stejným názvem) dospěl, není sice tak hravý, nám se ale líbí více. To nejdůležitější, co od kombíku očekáváte, je prostornost a praktičnost obecně. Proti stejnojmennému hatchbacku se verze SW natáhla o 33 centimetrů. Na délku tak měří 458 cm, v ostatních parametrech je stejná jako výchozí model. Velikost zavazadelníku činí dle normy VDA výborných 610 litrů, což je mimochodem na mililitr stejně jako u aktuální Octavie Combi.

A tady si není na co stěžovat, zatímco v Peugeotu 308 je vzadu extrémně málo místa, kombík nabídne dobré sezení i vyšším cestujícím, jakkoliv v nižší střední třídě nejde o (vzadu) nejprostornější automobil a výrobce měl při vývoji jako prioritu velký zavazadelník.

Škoda, že v nabídce nejsou posuvné zadní sedačky, tento prvek ale v této třídě kombíků není obvyklý. Jinak sedačky mají přiměřeně dlouhé sedáky, střecha je výrazně výše než u výchozí krátké verze.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Všimli jsme si, že přední bezpečnostní pásy nemají výškové seřizování. Velmi hloupé je i umístění zadních kotevních bodů pro Isofix - jsou schované v hlubině látkou čalouněné sedačky a navíc jsou - abyste to měli ještě těžší - černé, takže je v tmavém otvoru ani za denního světla pořádně nevidíte. Peugeot ale dodává dvě varianty, protože v dříve zkoušeném hatchbacku byl jiný systém, který fungoval bezchybně - záleží, zda máte dražší kožené sedačky.

Naopak coby klad hodnotíme kolečko pro změnu sklonu opěradla na předních sedadlech. Jde o mnohem příjemnější variantu, než když sklon nastavujete odjištěním pojistky a vahou vlastního těla.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Velký kufr, rozporuplné ovládání

Pozice za malinkým volantem se hledá vcelku jednoduše a v tomto směru připomíná modely od koncernu Volkswagen. Naopak ergonomie není zcela ideální, nejvíce vadí kontroverzní ovládání skrz dotykový displej. Ten sice ubral tlačítka, základní úkony viz ubrání/přidání klimatizace ale zabírají zbytečně moc času a odvádějí pozornost - jednoduchým posunem fyzického ovladače by to bylo jednodušší.

Menší nebo naopak vyšší jedinci také hůře uvidí na rychloměr (cejchovaný vždy do 250 km/h) a otáčkoměr, které jsou umístěny až v samostatné kapličce pod volantem. Ručka otáčkoměru se pohybuje zprava doleva, nikoliv zleva doprava, jak je obvyklé; jde o detail, který vám první den připadne zvláštní, další dny už si na něj nevzpomenete.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Na rozmístění pedálů, jejich chod a odezvu, stejně jako na umístění dvouose nastavitelného volantu či řadicí páky si stěžovat nebudete. Navigace, byť s poněkud jednodušším grafickým výstupem (což nutně nemusí být na škodu), funguje velmi dobře, snadné a intuitivní je i její ovládání.

Zavazadelník nabídne základních 610 litrů, výhodou je nízká nákladová hrana i pravidelný tvar. V řeči čísel je kufr dlouhý 107 centimetrů, šířka v nejužším bodě činí dle našich měření 104,5 centimetru, což by mělo stačit i pro čtyřčlennou rodinu a její přesun na prodloužený víkend. Pro zajímavost: u kombíkové octavie jsme naměřili 104 centimetry na délku a šířku v nejužším místě 102 cm.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Verze 1.6 HDI 120 k jezdí výtečně

Velkým a nutno dodat že příjemným překvapením byl motor. Ač pouze s objemem 1,6 litru, svým zátahem nám připomínal osmnáctistovku nebo dokonce slabší dvoulitry.

Už odspodu slušné zrychlování, od nějakých 2000 otáček podpořené plnou silou turbodmychadla, zajišťovalo až nečekané zatlačení do sedaček i při jízdě se třemi dospělými na palubě. To vše při průměrné spotřebě pět litrů, která se při rychlé dálniční jízdě přehoupla o dvě deci přes šest.

Velmi dobrou volbou je i šestistupňová manuální převodovka, která pomáhá držet apetit motoru na uzdě. Při jízdě ve městě byste sice chtěli jet na vyšší stupeň, v tom případě se ale dostanete do pásma, kdy to vám ani motoru nebude příjemné.

Zato na okresních silnicích nebo dálnicích ke zpřevodování nemůže být výhrad, ostatně při 90 km/h točí motor na nejvyšší stupeň 1200 otáček, při 130 km/h točí pod 2000 otáček a s přibývající rychlostí ručka otáčkoměru už o mnoho nestoupá - při tachometrových 170 km/h točí motor pouho pouhých 2500 otáček (maximální výkon motor podává při 3500, namísto u turbodieselů této kubatury obvyklejších 4000 otáček).

Komfortní podvozek, ceny jako od Volkswagenu 

Podvozek představoval na šestnáctipalcových michelinkách s vyšším profilem vpravdě komfortní projev, kupodivu ani na rychleji projížděné technické trati se Peugeot 308 SW nenechal zahanbit, jakkoliv je znát přirozená nedotáčivost podvozku.

Řízení je zcela prosto zpětné vazby, má však komfortní projev, je docela přesné a ochotně se vrací na střed. Bereme-li tento model coby primárně rodinné auto, není si na co stěžovat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 308 SW

Celkově velmi povedený model, pokud však hodláte častěji vozit vyšší jedince na zadních sedadlech, nemusel by vám úplně vyhovovat.

Také dotykové ovládání doporučujeme důkladně vyzkoušet, ne každému totiž „sedne” a klasické knoflíky dostanete jen v nejlevnějších verzích. Cenově je tento vůz blíže octavii či golfu a nikoliv modelu od Kie či Hyundaie, jako tomu bývalo v minulosti.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1560 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:88 kW (120 k) při 3500 ot./min.
Max. točivý moment:300 Nm při 1750 ot./min.
0–100 km/h:10,1 s
Nejvyšší rychlost:194 km/h
Průměrná spotřeba:3,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1475 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:397 000 Kč (benzínová 1.2, 110 k)
Cena s testovanou motorizací:507 500 Kč

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám