Hlavní obsah

Test Fordu Focus 2.0 TDCi: globální automobil

Novinky, Martin Žemlička

Nedávno se po celém světě začala prodávat třetí generace Fordu Focus. Jak se změnil automobil, který v roce 1998 způsobil nadšení a nastavil laťku jízdních vlastností pro ostatní auta nižší střední třídy? Vyzkoušeli jsme dvoulitrový turbodiesel s výkonem 140 koní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

Článek

V roce 1998 způsobila první generace Fordu Focus nefalšovaný poprask – hlavní zásluhu na tom měl odvážný design zadní části s vysoce umístěnými světly (u hatchbacku) a zejména skvělé jízdní vlastnosti podpořené tehdy málo používanou zadní víceprvkovou nápravou. Nyní Ford začal prodávat třetí generaci focusu.

Jde o ryze globální auto, které se prodává prakticky beze změn na všech světových trzích. Focus se vyvíjel v Evropě a na jeho platformě bude údajně jezdit deset dalších modelů s modrým oválem na kapotě. Vedle německé továrny Saarlouis se focus vyrábí také v americkém Michiganu a letos bude spuštěna produkce v ruském Petrohradu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

Začátkem roku 2012 odstartuje výroba také v čínském Čchung-Čchingu, kde se nyní staví příslušná továrna. Hodnotit vzhled je vždy subjektivní, přední maska nového focusu působí dravě a její mohutnost i protažené světlomety by měly u zákazníků získávat kladné body. Horší je to vzadu, kde zejména zadní světla zcela nekorespondují s duchovním odkazem první generace. Zadní partie focusu působí tak trochu jako mírně poupravený Renault Mégane. Zejména úzké protažení do boku karoserie narušuje jinak povedený design hatchbacku.

Vnitřek vozu působí velmi moderně – množství tlačítek na středovém panelu je možná až příliš velké; navíc široká středová konzole utiskuje řidičovu pravou a spolujezdcovu levou nohu. Zpracování je dobré, jen některé plasty působí lacině (což je častý nešvar interiérů současných fordů). Jinak je interiér dostatečně, byť jenom průměrně prostorný, vzadu se ale vyšší cestující nad 185 centimetrů kvůli svažující střeše neposadí vzpřímeně.

Také zavazadlový prostor u verze hatchback obstojí, leč neohromí: v základním uspořádání nabídne v nižší střední třídě mírně podprůměrných 277 - 363 litrů (podle toho, zda máte v autě plnohodnotnou rezervu či pouze lepicí sadu).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) je nový model s pětidveřovou karoserií o 16 mm nižší, o 21 mm delší, ale o 16 mm užší než současný focus v evropské verzi. Rozvor náprav narostl o 8 mm (nyní 2648 mm).

Skvělé jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsou i nadále vynikající a právem patří mezi špičku nižší střední třídy. Podvozek se ochotně vrhá do zatáček, až nečekaně dlouho předvádí neutrální chování bez náznaku nedotáčivosti. Důvěru vzbuzuje i ve vysokých rychlostech a problém není ani s přehnanou tvrdostí – díry a nerovnosti odfiltruje focus, jenž má všechna kola zavěšena nezávisle, velmi dobře. Boční náklon je pro focus téměř neznámý pojem. Podvozek zkrátka patří mezi špičku své kategorie a významnou konkurenční výhodu, o tom netřeba dlouze diskutovat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem podle mnohých není tak bezprostřední jako u minulých generací, nám ale stále přijde výborné – dostatečně tuhé a přesné. Potěší i dobře dávkovatelné (a účinné) brzdy. Ve vyšších rychlostech nad 150 km/h je automobil aerodynamicky hlučnější.

Šestistupňová převodovka je přesná a dobře odstupňovaná – při tachometrových 180 km/h točí motor zhruba tři tisíce otáček. Spotřeba se při klidné jízdě mimo město dá i při relativně svižné jízdě udržet kolem 5,5 l/100 km, pokud pojedete „pilu“, stoupne spotřeba u dvoulitrového turbodieselu na sedm litrů, jezdit za víc je už prakticky nemožné. Šikovné je bezvíčkové plnění nádrže EasyFuel, které zabrání, abyste natankovali naftu místo benzínu a naopak.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

Vyšší prodejní cena

Nový Focus má stále co nabídnout – v dané třídě nabídne jedny z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší jízdní vlastnosti, které uspokojí i náročné řidiče. Na druhou stranu, jeho prostornost je sice dostačující i pro cestování čtyř dospělých, větší kufr (u verze hatchback, v nabídce je i praktičtější kombi) a více prostoru pro hlavy cestujících vzadu by ale vůbec nebylo na škodu.

Problém může být i se zatím relativně vyšší prodejní cenou, která je částečně snížena o aktuálně probíhající zaváděcí ceny. Konkurenční VW Golf 2.0 TDI (140 k) se nyní vejde do půl miliónu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1997 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:103 kW (140 k) při 3750 ot./min.
Max. točivý moment:320 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:8,9 s
Nejvyšší rychlost:207 km/h
Průměrná spotřeba:5,0  l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1421 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:607 990 Kč (542 990 Kč - zaváděcí cena)

Reklama

Související témata:

Související články

Test Fordu S-Max 2.0 TDCi: rodinná záležitost

Pokud toužíte po velkém rodinném autě, které uveze až sedm cestujících, mohl by se kromě jiných do hledáčku vaší pozornosti dostat také letos modernizovaný...

Test Fordu Grand C-Max 1,6 TDCi: Focus pro sedm

Nový C-Max nabízí Ford ve dvou provedeních - pětimístném nebo sedmimístném s bočními posuvnými dveřmi. Vyzkoušeli jsme delší provedení Grand poháněnou silnější...

Výběr článků

Načítám