Mezi tisícovkami novinářů, fotografů, kameramanů, lidí z automobilového průmyslu a těmi, kteří akreditaci získali bůhvíjak, tiše chodí lidé, kteří mají za úkol co nejpodrobněji prozkoumat nové modely. Obvykle jsou z Číny, ale už se objevily i případy, kdy na tuto „špinavou práci” čínské automobilky najaly švýcarské důchodce.

Jak automobilového špióna poznáte? Většinou mají na zádech ještě objemný batoh, hlavně ale u nově vystavených automobilů stojí dlouhé desítky minut a fotí si, měří a popisují i ty nejmenší detaily, které běžného návštěvníka autosalonu a dokonce ani stovky akreditovaných novinářů vůbec nezajímají.

Zdokumentovat vše je nemožné

Nám se podařilo jednoho zastihnout u stánku BMW, kde si skoro půlhodinu fotografoval a ohmatával nejrůznější detaily u modelu M760Li, třeba přední spoiler nebo lamely na mřížce chladiče.

Vedle stojící pracovník od BMW se nad autošpiónem jenom pousmál a napomenul ho jenom jednou, když se muž pokoušel zavřít elektrické páté dveře zatažením rukou.

Proč vůbec automobilky služby špiónů využívají, když každé moderní auto se skládá minimálně z 10 tisíc dílů a zdokumentovat vše je nemožné? Hlavním důvodem bude patrně časový náskok, protože mnohá auta se začnou prodávat třeba až za půl roku.

Z nasvíceného auta na pódiu lze dříve, než se k údajům dostane konkurence, naměřit a nafotit sice menší část, ale určitou vypovídací hodnotu i tato primitivní špionáž určitě má.

Konkurenční auta zkoumají i velké automobilky

Mimochodem je veřejným tajemstvím, že všechny důležité automobilky mají oddělení, které se zabývá analýzou vozidel jiných automobilek. Konkrétně v Mladé Boleslavi konkurenční auta zkoumají dva útvary – PMV/13 Analýza konkurence a v rámci vývoje (Česana) TZZ/13 Analýza konkurence.

Auta, která si automobilky buď koupí, nebo vymění s konkurenční firmou, se analyzují nejenom z hlediska jízdních vlastností, důkladně se zkoumají všechny důležité díly.  Porovnávání je důsledné – zkoumaná auta se rozeberou a rozřežou do posledního šroubku.