Firma BMW zná přesné datum svého zrodu. Sice tu byly už od roku 1910 různé firmy zabývající se aviatikou, 7. března 1916 se ale zrodila značka Bayerische Motoren Werke AG, tedy známé BMW s roztočenou vrtulí ve znaku. Je tedy čas oslavovat.

A když slavit, tak moderně. V rámci výročí BMW představí nový autonomní (nezávislý) automobil. Podle Iana Robertsona, šéfa prodeje a marketingu BMW, je celý proces přípravy nového vozu ve fázi, kdy jsou sundány nohy z plynu.

V současné chvíli probíhá fáze „sundaných rukou a očí“, v budoucnu se přejde na „odebrání mozku“, kdy nastane absolutní ztráta kontroly cestujících nad vozidlem.

Podle Robertsona bude kompletní autonomní vůz připraven na startu už za deset let. Tedy pokud se vyřeší zásadní problémy těchto modelů.

Koho zabít?

Robertson ve svém prohlášení v Londýně předestřel například situaci, kdy se má auto na silnici rozhodnout, jestli následkem nehody zabije cestující uvnitř vozu, nebo vně.

Pokud se automobil dostane do situace, kdy se například řítí na kamión a srážka by znamenala jasnou těžkou kolizi s ním, rozhodne se auto pro vybočení z trati, vyhnutí se srážce s kamiónem, ale třeba za cenu zabití nevinného chodce?

Na téma autonomních aut jste u nás mohli číst:
Citroën bez zásahu řidiče ujel 3000 kilometrů z Francie do Španělska
Jak funguje automatické řízení auta
Rinspeed Etos: BMW i8 se schovávacím volantem a helipadem na dron

To jsou otázky, na které už dávno hledal odpovědi spisovatel Isaac Asimov, autor vědecko-fantastické literatury, hledají se dodnes na úrovni vědců i vlád a hledat se budou i nadále. Problém je to nejen pro samotné auto, ale i pro legislativu.

Kdo bude vlastně zodpovědný za nehodu? Bude možné provozovat autonomní auta bez přítomnosti lidí uvnitř? Bude autopilot podřízený majiteli (řidiči), nebo bude jeho „loajalita“ podřízena bez výjimky zákonu?