Motivem k výzkumu není jen pohodlí pasažérů, ale také jejich bezpečí. "Tepelný komfort má totiž vliv na chování řidiče a bezpečnost provozu. S rostoucí teplotou se zvyšuje riziko nehody," řekl Miroslav Jícha, ředitel Odboru termomechaniky a techniky prostředí Fakulty strojního inženýrství VUT.

Vybudování komory si vyžádalo 28 miliónů korun. Je široká pět a dlouhá osm metrů. Teplotu lze nastavit v rozmezí minus 40 až plus 85 stupňů Celsia. Regulovat se dá také vlhkost. Klimatická komora VUT je jediným podobným pracovištěm v Česku, které je určeno pro univerzitní výzkum. Experti ale spolupracují také s praxí, například s automobilkami Škoda, Volkswagen a MAN.

Při testech se využívá takzvaný tepelný manekýn, který dokonale imituje lidskou postavu s jejími vlastnostmi, včetně například dýchání.

Při testech se využívá takzvaný tepelný manekýn, který imituje lidskou postavu s jejími vlastnostmi, včetně dýchání.

FOTO: Jan Tomandl, ČTK

Při testech se využívá takzvaný tepelný manekýn, který dokonale imituje lidskou postavu s jejími vlastnostmi, včetně dýchání. Jmenuje se Newton a je jediný v Česku. Vyrábí se v zámoří, škola za něj zaplatila 4,5 miliónu korun. Má 34 nezávislých tepelných zón.

"Používá se k ohodnocení tepelného komfortu osob v prostředí, jako jsou budovy či kabiny dopravních prostředků, nebo k ohodnocení bezpečnostních a izolačních vlastností oblečení," uvedl Jícha.