Článek
K vidění bude o víkendu v pražském Národním technickém muzeu nejstarší v Česku vyrobený automobil - NW Präsident. Jeho výrobu zahájila na podzim 1897 továrna na železniční vagóny Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A.G. v severomoravské Kopřivnici, známá později jako automobilka Tatra. Automobil byl vybaven dvouválcovým šestikoňovým motorem o objemu 2714 ccm (mimochodem koupeným od Carla Benze v Mannheimu).
Na návštěvníky bude čekat i parní automobil dle projektu Louise Baffreye. Dochovaly se pouze nákresy, samotný automobil nebyl patrně nikdy realizován. Nákresy (uložené v archivu NTM) vznikaly v letech 1886 až 1887 v Leitenbergově kartounce v Josefově dole u Kosmonos (nedaleko Mladé Boleslavi). V letech 2008 až 2012 vozidlo dle dochované původní dokumentace postavila skupina nadšenců z Rokycan.
K vidění bude i replika automobilu rakouského vynálezce Siegfrieda Marcuse, který kolem roku 1870 instaloval spalovací motor do jednoduchého ručního vozíku a vytvořil tím první motorové vozidlo hnané spalovacím motorem. První exemplář se nedochoval, druhá verze z roku 1888 byla na technicky vyšší úrovni.
„Automobil měl několik dosud neznámých novinek – nízkonapěťové magnetoelektrické zapalování a rozprašovací karburátor s rotujícími kartáči. S jednoválcovým motorem o objemu 1570 ccm a výkonu 0,56 kW (0,75 k) dosahoval rychlosti 6 - 8 km/h,“ uvedla Olga Šámalová z Národního technického muzea. „Obdobně jako první Marcusův vůz však také nikdy nepřekonal stádium pokusných a exhibičních jízd a k regulérní silniční dopravě nebyl používán,“ dodala Šámalová.
Kromě unikátů Präsidenta, Marcuse a parního automobilu dle projektu Louise Baffreye budou moci návštěvníci stejně jako loni nahlédnout pod kapotu dalších zajímavých automobilů, kupříkladu Bugatti 13, Tatra 11 nebo SS Jaguar.