Hlavní obsah

Nejstarší česká auta budou o víkendu poprvé vystavená v Praze

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poprvé v Národním technickém muzeu budou k vidění nejstarší česká vozidla. Jde například o parní automobil dle projektu Louise Baffreye, replika automobilu NW President vyrobeného v dnešní továrně Tatra v Kopřivnici. Unikátní automobily budou prezentovány v rámci 2. ročníku Dnů otevřených kapot v sobotu 6. a v neděli 7. října.

Foto: archiv NTM

Parní automobil dle projektu Louise Baffreye

Článek

K vidění bude o víkendu v pražském Národním technickém muzeu nejstarší v Česku vyrobený automobil - NW Präsident. Jeho výrobu zahájila na podzim 1897 továrna na železniční vagóny Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A.G. v severomoravské Kopřivnici, známá později jako automobilka Tatra. Automobil byl vybaven dvouválcovým šestikoňovým motorem o objemu 2714 ccm (mimochodem koupeným od Carla Benze v Mannheimu).

Na návštěvníky bude čekat i parní automobil dle projektu Louise Baffreye. Dochovaly se pouze nákresy, samotný automobil nebyl patrně nikdy realizován. Nákresy (uložené v archivu NTM) vznikaly v letech 1886 až 1887 v Leitenbergově kartounce v Josefově dole u Kosmonos (nedaleko Mladé Boleslavi). V letech 2008 až 2012 vozidlo dle dochované původní dokumentace postavila skupina nadšenců z Rokycan.

K vidění bude i replika automobilu rakouského vynálezce Siegfrieda Marcuse, který kolem roku 1870 instaloval spalovací motor do jednoduchého ručního vozíku a vytvořil tím první motorové vozidlo hnané spalovacím motorem. První exemplář se nedochoval, druhá verze z roku 1888 byla na technicky vyšší úrovni.

„Automobil měl několik dosud neznámých novinek – nízkonapěťové magnetoelektrické zapalování a rozprašovací karburátor s rotujícími kartáči. S jednoválcovým motorem o objemu  1570 ccm a výkonu 0,56 kW (0,75 k) dosahoval rychlosti 6 - 8 km/h,“ uvedla Olga Šámalová z Národního technického muzea. „Obdobně jako první Marcusův vůz však také nikdy nepřekonal stádium pokusných a exhibičních jízd a k regulérní silniční dopravě nebyl používán,“ dodala Šámalová.

Foto: archiv NTM

NW Präsident

Kromě unikátů Präsidenta, Marcuse a parního automobilu dle projektu Louise Baffreye budou moci návštěvníci stejně jako loni nahlédnout pod kapotu dalších zajímavých automobilů, kupříkladu Bugatti 13, Tatra 11 nebo SS Jaguar.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám