Vědcům se podařilo odstranit z nakažených buněk vir HIV

– BERLÍN

Němečtí vědci dokázali odstranit virus HIV z infikovaných buněk. Pro pacienty, kteří se infikovali nebo již onemocněli získaným selháním imunity (AIDS), se tak pootevírají dveře s nadějí na možnou léčbu této zákeřné nemoci. Dosavadní terapie se především snažily zastavit množení nemocných buněk.

Nejvíce infikovaných virem HIV žije v subsaharské Africe.

Profesor Joachim Hauber z virologického a imunologického ústavu Heinricha Petteho v hamburské čtvrti Eppendorfu shrnul výsledky slovy: "Nemocné buňky se uzdravily. Zatím nikdo na světě nedokázal odstranit genotyp HIV z infikované buňky. Je to biotechnologický průlom."

O výsledcích práce informuje v nejnovějším vydání také americký odborný časopis Science.

Marie Brůčková z české Národní referenční laboratoře pro AIDS řekla, že se jedná o průlomovou metodu. Dosud totiž neexistovaly prostředky k odstranění virového signálu z buněčného jádra.  Pokus německých vědců považuje za první zásadní krok, i když k terapeutickému využití tohoto objevu povede ještě dlouhá cesta.

Nákaza HIV se zatím považovala za nezvratnou. V jádru každé infikované lidské buňky zatím dřímá také genotyp HIV. Původce patří k retrovirům, které pevně vězí v dědičné podstatě nakažené buňky.

Studie možná začnou za pět let

Vědci využili vlastnosti určitých enzymů - rekombináz. Tyto proteiny jako nůžky prostřihnou provazec DNA na určitých místech a nově ho poskládají. Za pomoci takových molekulárních "nůžek" se jim podařilo původce viru rozpoznat a "vystřihnutím" ho odstranit. Procedura trvá asi deset týdnů.

Němci chtějí zkoumat, zda tato metoda bude fungovat i na zvířatech.  "Pokud ano, zahájíme na univerzitní klinice Eppendorf studie s pacienty," dodává Haberova kolegyně a manželka Ilona Hauberová. Věří, že studie budou moci začít zhruba za pět let. Úspěch sice není zaručen, ale vědecký pár doufá, že za deset let bude možné vyvinout novou léčbu. Je třeba mimo jiné vyzkoušet, zda rekombinázy nenapáchají v lidském těle příliš škod.

Brůčková upozornila, že je otázka, zda zkoumaná metoda pomůže lidem, u kterých se již onemocnění AIDS rozvinulo. Brůčková předpokládá, že by nová metoda mohla být prospěšná i nemocným, pokud se jejich onemocnění nedostalo do konečného stadia a následky působení viru HIV už vedly k poškození organismu.

Epidemie se šíří
Ke konci roku 2001 bylo na celém světě dle odhadů WHO a UNAIDS infikováno virem HIV na čtyřicet milionů lidí. 37 miliónů nakažených představují dospělí, z toho 17,5 miliónu tvoří ženy, zbytek nakažených připadá na děti. Z těchto 40 miliónů nejvíce infikovaných žije v regionu subsaharské Afriky. V posledních letech rapidně stoupá počet nakažených v oblasti jihovýchodní Asie. V procentuálním vyjádření se počet nakažených v zemích jihovýchodní Asie blíží úrovni zemí v subsaharské Africe. Přes milión infikovaných zaznamenala rovněž oblast východní Evropy a střední Asie, zatímco ještě před sedmi lety se toto onemocnění v posledních dvou regionech vyskytovalo jen sporadicky.
V ČR je oficiálně diagnostikováno 968 případů nákazy, 218 lidí onemocnělo AIDS, 125 jich nemoci podlehlo. Podle ředitele azylového domu pro lidi s AIDS Miroslava Hlavatého může být virem HIV nakaženo až deset tisíc lidí, protože lékaři netuší, kolik nakažených o svém stavu neví nebo jej tají.